Eurypides
ORESTES
Teatr Centrala w Warszawie

Wysocka, Kiljan i Porczyk w Teatrze Rozrywki!
Michał Zadara - twórca DZIADÓW bez skrótów w Teatrze Polskim we Wrocławiu (pierwszego w historii polskiego teatru wystawienia pełnego dzieła w jednym przedstawieniu) tym razem wziął na warsztat antyczną klasykę zakładając jej współczesny kostium. 

Premiera ORESTESA w reżyserii Michała Zadary miała miejsce w Zachęcie, miejscu realnego politycznego morderstwa popełnionego na prezydencie Narutowiczu. Czy wolno popełnić zbrodnię, by wyzwolić państwo od złego rządu? I czy na ten temat można śpiewać piosenki?

ORESTES i ELEKTRA - historia rodzeństwa, które zabiło swoją matkę, królową. Motywacją jest chęć odwetu za zamordowanie ojca - ale ten czyn wtrąca cały kraj w kryzys polityczny. Skazani na karę śmierci, doprowadzeni do ostateczności, zaczynają zabijać niewinnych ludzi. Spirala nienawiści się nakręca.




tekst: Eurypides
reżyseria: Michał Zadara
scenografia: Robert Rumas
muzyka: Jacek „Budyń” Szymkiewicz
dramaturgia: Daniel Przastek
światła: Artur Sienicki
kostiumy: Arek Ślesiński
produkcja: Anna Czerniawska, Marta Kuźmiak
menedżerka projektu: Marta Kuźmiak

występują:
Mariusz Kiljan,
Bartosz Porczyk,
Barbara Wysocka

Spektakl muzyczny o tym, jak mordercy czekają na wyrok.

premiera: 27 sierpnia 2016
koprodukcja:
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki

Aktorzy podczas próby do spektaklu "Orestes" Michała Zadary - materiały prasowe
fot. Aktorzy podczas próby do spektaklu "Orestes" Michała Zadary

FRAGMENTY RECENZJI:

Zadara i jego ekipa robią przedstawienie z gitarowych brzmień, wypreparowanej z greckiej tragedii akcji i absurdalnego poczucia humoru. Gdy przyparci do muru Orestes i Elektra stają się terrorystami, przypominają nieporadnych złoczyńców z filmów braci Coen.

„Orestes” Zadary w Zachęcie. Elektra i Orestes jak terroryści z filmu braci Coen
Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza

Ten serialowo-koncertowy spektakl jest jednak całkiem serio. Przywołuje pytania, na które – za każdym razem i od nowa – można formułować kolejne odpowiedzi. W zależności od tego, w jakim czasie się ich udziela. Zadara zrobił to właśnie teraz. Mając jednocześnie świadomość, że pionierami byli jego antyczni poprzednicy: "To są wszystko pytania greckie, sformułowane w piątym wieku przed Chrystusem. Wtedy jeszcze nawet biblia hebrajska nie była ostatecznie zredagowana" – powiedział. Refren jednej z pieśni, którą wykonuje rockowy chór, brzmi: "Pieniądze, władza, sława i seks wszystko skąpane we krwi". Nieustannie.

Antyczny serial, skąpany we krwi. „Orestes",
nowy spektakl Michała Zadary i grupy Centrala
Maciej Kędziak, www.onet.pl 

Sztuka Eurypidesa w interpretacji artystów Centrali błyszczy zjadliwym humorem. Michał Zadara i Daniel Przastek skromnymi środkami wystawili bardzo współczesne przedstawienie. Scenę dzieli na pół ogromna biała zasłona, na której pojawiają się fotografie, didaskalia, manifesty. Chór – głos kapryśnego w swoich sądach ludu – zmienił się w punkową kapelę, przemawiający z ekranu Apollo przypomina bankstera, a w brawurowym finale trio Barbara Wysocka, Bartosz Porczyk i Mariusz Kiljan z opowieści o krwawym matkobójstwie montuje pełną szalonych zwrotów akcji slapstickową komedię. Ale ogólna diagnoza jest ponura. 

Tajemnica morderstwa na Akropolu
Michał Centkowski, Newsweek

Sztuka sprzed 2,5 tys. lat o kryzysie demokracji, elitach stawiających prawo boskie przed stanowionym, polityce, zemście, przemocy i sądach, wystawiona w monumentalnej, stylizowanej na antyk przestrzeni, w której w 1922 r. został zastrzelony pierwszy polski prezydent Gabriel Narutowicz – oto bogaty w znaczenia kontekst nowej premiery Michała Zadary, odnoszący się wprost do problemów współczesnego świata i Polski.

Z życia i śmierci sfer
Aneta Kyzioł, Polityka


Sponsorzy i partnerzy: