ROBERT TALARCZYK (gościnnie)

Powrót do listy
Reżyser, aktor, scenarzysta, dramaturg. Absolwent Wydziału Aktorskiego we Wrocławiu. Jako aktor debiutował na deskach Teatru Rozrywki w musicalu Cabaret J. Kandera i F. Ebba. W latach 2005-2013 dyrektor Teatru Polskiego w Bielsku-Białej; od roku 2013 – dyrektor Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.
 
W bogatej kolekcji realizacji reżyserskich ma m.in. spektakle:
Ballady kochanków i morderców według Nicka Cave’a, Cholonek, czyli dobry Pan Bóg z gliny Janoscha na podstawie własnej adaptacji (reżyseria wspólnie z Mirosławem Neinertem), Kometa, czyli ten okrutny wiek według Nohavicy (reżyseria wspólnie z Mirosławem Neinertem), Dwa J. Cartwrighta (Teatr Korez w Katowicach),
Korowód według Marka Grechuty (również scenariusz), Testament Teodora Sixta
(debiutancki tekst A. Pałygi), Intercity I. Šebo, Żyd A. Pałygi, Szwejk J. Haška (również
adaptacja i teksty piosenek), Moje drzewko pomarańczowe J.M. de Vasconcelosa (również adaptacja), Mistrz & Małgorzata Story wg M. Bułchakowa (również scenariusz), Amadeus P. Shaffera – wszystkie w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej,
Krzyk według Jacka Kaczmarskiego oraz Underground (Teatr Rozrywki), Pomalu, a jeszcze raz! I. Šebo (Teatr Rozrywki i Teatr Capitol w Warszawie),
Carmen. Sztuka na dziesięć telefonów komórkowych E. Vilar, Szwedzki stół M. Modzelewskiego, Zdrówko! R. Górskiego (Teatr Capitol w Warszawie),
Ptaszek K. Lengren (Teatr Kamienica w Warszawie),
Monsters. Pieśni morderczyń oraz Tango Piazzolla A. Burzyńskiej (Teatr Rampa na Targówku w Warszawie),
My Fair Lady F. Loewe (Opera Śląska w Bytomiu),
Underground według T. Waitsa i N. Cave’a, Piąta strona świata K. Kutza (również adaptacja), Lot nad kukułczym gniazdem D. Wassermana, Dubbing Street P. Zelenki (polska prapremiera), Sztuka mięsa W. Murek (debiut), W 80 dni dookoła świata.
Tam i z powrotem R. Górskiego, Wujek 81. Czarna ballada według własnego scenariusza – wszystkie w Teatrze Śląskim im. S. Wyspiańskiego w Katowicach,
Miłość Fedry S. Kane oraz Niezidentyfikowane szczątki ludzkie i prawdziwa natura miłości B. Frasera (Teatr Gry i Ludzie w Katowicach).
 
Robert Talarczyk jest autorem licznych przekładów i adaptacji. Gra w filmach fabularnych (Ewa I. Villqista i A. Sikory, Drzazgi M. Pieprzycy, Senność M. Piekorz, Gwiazdy J. Kidawy-Błońskiego, Twarz M. Szumowskiej i in.), pisze i tłumaczy teksty piosenek.
W roku 2011 ukazała się jego debiutancka płyta pt. Słowa.
 
Role w Teatrze Rozrywki:
– Celnik, później Ernst Ludwig w Cabarecie J. Kandera i F. Ebba,
– Pan 4 w sztuce Duże z pianką J. Skwarka wg K. Tucholskiego,
– Grabarz w Śladach J. Szajny,
– Pantalone w Księżniczce Turandot C. Gozziego (również asystent reżysera),
– Perczyk w Skrzypku na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Sąsiad w Ani z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery,
– Prologus/Ryczywół w Pastorałce L. Schillera (również asystent reżysera),
– George Pigden w Oknie na Parlament R. Cooneya,
– Ubu w Ubu Król, czyli Polacy A. Jarry’ego,
– Dawydow w Oceanie Niespokojnym A. Rybnikowa i A. Wozniesienskiego,
– Aleksander Wwiedienski w spektaklu Tango Oberiu. 1928 Ł. Czuja,
– Cyrulik w Człowieku z La Manchy M. Leigha, D. Wassermana i J. Dariona,
– Esteban w Pocałunku kobiety-pająka J. Kandera i F. Ebba,
– Al w Ptaśku wg W. Whartona (wg własnej adaptacji i reżyserii),
– Arcykapłan Kajfasz w rock-operze Jesus Christ Superstar A.L. Webbera i T. Rice’a,
– Jacques Wszędobylski w W 80 dni dookoła świata po stu latach J. Bielunasa wg J. Verne’a,
– Krzepicki w spektaklu Dyzma – musical W. Młynarskiego i W. Korcza,
– Wielebny Lionel Toop w farsie O co biega? P. Kinga,
– Azazello/Strawiński w Balu u Wolanda Ł. Czuja,
– postać w Krzyku według Jacka Kaczmarskiego (również reżyseria),
– Robert w Pomalu, a jeszcze raz! I. Šebo,
– Wujek Wiechu w Terapii Jonasza J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,
– Tata Billy’ego w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla.
 
Na chorzowskich deskach zagrał również w musicalu Evita oraz spektaklu Dzieła wszystkie Szekspira w nieco skróconej formie (który wspólnie z Jacentym Jędrusikiem i Mirosławem Książkiem wyreżyserował).
 
WAŻNIEJSZE NAGRODY:
2002 – laureat Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego dla Młodych Twórców w dziedzinie kultury,
2005 – ZŁOTA MASKA w kategorii Spektakl Roku za spektakl Cholonek, czyli dobry Pan Bóg z gliny,
2005 – Specjalna ZŁOTA MASKA za kreatywność i wszechstronność umiejętności adaptacyjnych, aktorskich i reżyserskich
w spektaklach Krzyk według Jacka Kaczmarskiego, Cholonek… i Niezidentyfikowane szczątki ludzkie i prawdziwa natura miłości,
2008 – Nagroda Młodych Krytyków XVI Międzynarodowego Festiwalu Zderzenie za spektakl Intercity,
2008 – Perła Sąsiadów, nagroda Festiwalu Teatrów Europy Środkowej Sąsiedzi w Lublinie za spektakl Cholonek…,
2008 – Nagroda Główna Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni za spektakl Żyd,
2009 – Perła Sąsiadów, nagroda Festiwalu Teatrów Europy Środkowej Sąsiedzi w Lublinie za spektakl Szwejk,
2009 – Nagroda za reżyserię spektaklu Pomalu, a jeszcze raz! (Teatr Capitol w Warszawie) na Festiwalu Talia w Tarnowie,
2010 – Nagroda Kabaretu Rak – HANYS za umiejętność łączenia działań aktora, reżysera i menadżera,
2012 – Nagroda Tygodnia Kultury Śląska,
2013 – Nagroda za najlepsze przedstawienie XIX edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
dla spektaklu Piąta strona świata,
2013 – Cegła z Gazety – Nagroda im. Janoscha,
2014 – ZŁOTA MASKA za reżyserię spektaklu Piąta strona świata,
2014 – ZŁOTA MASKA w kategorii Przedstawienie Roku – Piąta strona świata,
2014 – nagrody za reżyserię i za oryginalny współczesny polski tekst dramatyczny lub adaptację teatralną – za adaptację książki
Kazimierza Kutza „Piąta strona świata” na 14. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” – Sopot 2014.
2017 – Złota Maska w kategorii „Najlepszy spektakl dla młodych widzów” dla przedstawienia W 80 dni dookoła świata.
Tam i z powrotem.
 
Foto: Tomasz Zakrzewski

Spektakle