KATARZYNA ALEKSANDER-KMIEĆ

Powrót do listy
Pedagog tańca, choreograf. Jest absolwentką (z wyróżnieniem) Konserwatorium Tańca Barata w Lake Forest, Illinois, gdzie studiowała m.in. taniec klasyczny, współczesny,jazzowy, pedagogikę tańca, choreografię, produkcję tańca oraz improwizację.
 
Choreograf w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. Gościnnie współpracuje z John Cranko School w Stuttgarcie. W latach 2012-2015 była kierownikiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki. Tworzy autorskie wariacje współczesne i przygotowuje uczniów szkoły do udziału w konkursach tańca w kraju i za granicą.
 
Do najważniejszych jej realizacji choreograficznych należą spektakle:
Na krawędzi (przedstawienie autorskie, Tczew / Teatr Rozrywki),
Zagubieni w sobie (przedstawienie autorskie, Gliwicki Teatr Muzyczny),
Ballady kochanków i morderców R. Talarczyka (Teatr Korez w Katowicach),
Korowód według Marka Grechuty oraz Szwejk – obydwa spektakle R. Talarczyka
(Teatr Polski w Bielsku-Białej),
Underground R. Talarczyka (Teatr Śląski w Katowicach),
Kram z piosenkami L. Schillera (Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie, Teatr Syrena w Warszawie)
Bal w Operze J. Tuwima (Teatr Groteska w Krakowie),
Zwierzęta Dr Dolittle H. J. Loftinga (nominacja do ZŁOTEJ MASKI za choreografię, ZŁOTA MASKA za przedstawienie – Teatr Dzieci
Zagłębia w Będzinie oraz Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu),
The Fairy Queen H. Purcella (Opera na Zamku w Szczecinie, Teatr Wielki w Poznaniu),
Piękna i Bestia oraz Królowa śniegu (spektakle autorskie, Teatr J. Ch. Andersena w Lublinie),
Manru J. I. Paderewskiego (Opera Śląska w Bytomiu),
Bal Maskowy G. Verdiego (Opera Narodowa w Tel Avivie),
– Mefistofele A. Boito (Chorwacki Narodowy Teatr w Splicie),
Baron Cygański J. Straussa II, Don Giovanni W. A. Mozarta, Carmen G. Bizeta oraz – wspólnie z Jackiem Tomasikiem – Ariadna na Naxos, Tannhäuser R. Wagnera (Opera Krakowska)
oraz
spektakle w Teatrze Rozrywki:

Rumbugiługi, czyli nie zapominajcie sióstr Andrew M. Ratyńskiego,
KRZYK według Jacka Kaczmarskiego R. Talarczyka (ZŁOTA MASKA za choreografię),
Rent J. Larsona (nominacja do ZŁOTEJ MASKI za choreografię),
Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a (nominacja do ZŁOTEJ MASKI za choreografię, ZŁOTA MASKA za „spektakl roku”),
Zobacz Alicjo – spektakl autorski,
Frank V F. Dürrenmatta,
Złanocki, czyli bajki dla potłuczonych J. J. Połońskiego (ruch sceniczny),
Billy Elliot E. Johna i L. Halla,
Underground R. Talarczyka.

 
W latach 2010-11 artystka była zapraszana do współpracy przy inscenizacji Gali Baletowej Grand Pas...! w Operze Krakowskiej. W 2013 r. stworzyła choreografię do Małej Księżniczki, wystawianej w Państwowym Teatrze w Izmirze. Autorskie spektakle Katarzyny Aleksander-Kmieć Piękna i Bestia oraz Królowa Śniegu brały udział w międzynarodowym festiwalu „Little Ladies Little Gentlemen” w Ankarze (2009, 2012), a Królowa Śniegu gościła również na festiwalu w Gazianteb (również Turcja, 2013). W roku 2014 odbyła się prapremiera spektaklu ...z niezapisanego dziennika do muzyki K. Pendereckiego (III kwartet smyczkowy) z choreografią artystki. Premiera, w wyk. Baletu Opery Krakowskiej, miała miejsce na Międzynarodowej Gali Baletowej Grand Pas...!
Katarzyna Aleksander-Kmieć reżyserowała 10. Galę Baletową z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca w Operze Śląskiej w Bytomiu (2017).
 
NAGRODY:
– Nagroda za najlepszą współczesną choreografię na XII Ogólnopolskim Konkursie Tańca w Gdańsku (2001),
– Nagroda za współczesną choreografię na I Międzynarodowym Konkursie Baletowym „Złote Pointy” w Szczecinie (2008),
– ZŁOTA MASKA 2005 za choreografię do spektaklu KRZYK według Jacka Kaczmarskiego (Teatr Rozrywki),
– Brązowy Krzyż Zasługi (2005),
– Dyplom Ministra Kultury (2006),
– Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego dla Młodych Twórców (2006),
– Nagroda Prezydenta Bytomia w dziedzinie kultury (2008),
– odznaka honorowa „Zasłużony Dla Kultury Polskiej” (2009),
– Nagroda za najciekawszą choreografię tańca współczesnego 16. Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku 2009,
– Nagroda dla Pedagoga tańca współczesnego na 2. Międzynarodowym Konkursie Baletowym „Złote Pointy” w Szczecinie (2010),
– Nagroda Prezydenta Miasta Bytomia (2010),
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2014),
– Nagroda dla Pedagoga tańca współczesnego na 9. Międzynarodowym Konkursie Baletowym „Złote Pointy” w Szczecinie (2016),
– Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016).

Foto: Tomasz Zakrzewski