fbpx
Artur Żymełka
CURIE - TRZY KOLORY
widowisko taneczne

Co łączy Marię Skłodowską-Curie i taniec? Z pozoru nic, ale jakby zgłębić temat… Wytrwałość, determinacja, perfekcja, dyscyplina to cechy pożądane zarówno w pracy naukowca, jak i tancerza.
Wydaje się, że taniec to najlepsze medium do przekazania jej intrygującej biografii.

Widowisko taneczne stworzone przez Artura Żymełkę to prawdziwy pokaz kunsztu tanecznego naszych tancerek i tancerzy. Choreografia łączy elegancję i dynamizm tańca z emocjonalną głębią, tworzy wyjątkowe doświadczenie baletowe, wykraczające poza tradycyjne ramy teatru tańca. Widzowie doświadczą eklektycznego połączenia muzyki klasycznej, filmowej, elektronicznej oraz efektów specjalnych. Te różnorodne gatunki muzyczne mają na celu ukazanie wartości, które są wieczne i uniwersalne.

„Trzeba mieć wytrwałość i wiarę w siebie. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegoś zdolny i osiągnąć to za wszelką cenę” – Maria Skłodowska – Curie.

„Curie - trzy kolory” to nie tylko biografia wybitnej naukowczyni i podwójnej noblistki wyrażona za pomocą tańca. To punkt wyjściowy do głębszych refleksji na temat równości kobiet, tolerancji, dyskryminacji czy emigracji. Spektakl Artura Żymełki niesie ze sobą przesłanie, podkreśla niezwykłość jednostki, zdolność do pokonywania trudności i dokonywania przełomowych odkryć. Spektakl ten, będąc nadal aktualnym, przypomina, że walka kobiet o równość i uznanie ich osiągnięć trwa nadal.

Każda minuta tego widowiska stopniowo odsłania postać Marii Skłodowskiej-Curie, odkrywając kolejne warstwy jej charakteru i ukazując, że jej ścieżka do sukcesu była pełna zakrętów i przeszkód. Widzimy niezachwianą determinację Marii, nawet gdy była marginalizowana w świecie nauki z powodu płci. Jej triumf, mimo że słodko-gorzki, przekształcił niegdyś wrogich kolegów w sojuszników, chcących dzielić jej sukces i renomę.
Maria Skłodowska-Curie przeżyła życie pełne namiętności do nauki, ale i miłości. Silna osobowość połączona z wrażliwością, potrzebą bliskości i czułości. Artur Żymełka w swoim spektaklu wyraźnie pokazuje także ten aspekt jej życia - prywatny i uczuciowy. Ukazuje jej wielką miłość do Piotra Curie i losy z nią związane. Ich miłość i życie zdominowane były przez naukę.

„Curie - trzy kolory”, trzy barwy - czerwień, biel i błękit, jako symbol barw narodowych Francji, drugiego domu noblistki mają w spektaklu charakter symboliczny. W tym miejscu osiągnęła sukcesy naukowe i odnalazła miłość, choć obydwa te elementy jej życia niosły z sobą także cierpienie i upokorzenie. Wartości takie jak braterstwo, równość i wolność, będące fundamentem społeczeństwa francuskiego, są integralną częścią tego spektaklu.


reżyseria, scenografia, reżyseria światła: Artur Żymełka
kostiumy: Małgorzata Słoniowska

występują:
Aleksandra Karch, Sonia Kostrzewa, Małgorzata Mazurkiewicz, Katarzyna Osuch, Sofiia Popova, Agnieszka Saletra, Weronika Zięba, Daniel Dąbrowski, Krzysztof Konopka, Paweł Majewski, Łukasz Majowski, Dawid Pilszek, Wojciech Stawiarski, Mateusz Wróblewski (gościnnie).

prapremiera: 13 września 2024 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki

NOTRE-DAME DE PARIS - ESMERALDA
Royal Lviv Ballet
balet gościnny

Balet "Notre-Dame de Paris - Esmeralda" łączy w sobie przepiękną muzykę oraz nowatorską choreografię.

Powstał na motywach - powieść Wiktora Hugo znana w Polsce również pod tytułem Dzwonnik z Notre-Dame, osadzona w czasach późnego średniowiecza. Według słów samego autora, jest to "obraz piętnastowiecznego Paryża i całego piętnastego wieku widzianym przez pryzmat tego miasta".

Osią powieści jest historia pięknej cyganki Esmeraldy odebranej matce jako dziecko oraz Quasimodo - garbusa który ma złote serce...

Wspaniała choreografia, stroje oraz mistrzowskie wykonanie Royal Lviv Ballet są gwarancją wspaniale spędzonego wieczoru.

Royal Lviv Ballet - zespół złożony z najlepszych solistów, zdobywający sceny baletowe całego świata i prestiżowe, międzynarodowe nagrody. Zachwycające ręcznie szyte kostiumy, malowane przez Narodowych Artystów dekoracje, choreografia, piękna scenografia a przede wszystkim perfekcja w wykonaniu sprawiają, każdy spektakl Royal Lviv Ballet jest niezapomnianym przeżyciem dla odbiorcy. Zespół złożony z najwybitniejszych artystów kontynuujących tradycje słynnej szkoły baletowej czaruje publiczność wielu krajów Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej

czas trwania: 120 minut z jedną przerwą

muzyka: C.Pugini choregrafia: Victor Szczerbakov

libretto (na podstawie powieści Victora Hugo - Katedra Panny Marii): Victor Szczerbakov


PRODUCENTEM PROGRAMU JEST MORNINGSTAR MUSIC COMPANY

Chęć otrzymania faktury prosimy zgłaszać do organizatora: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Na plakacie znajduje się baletnica w zwiewnej białej sukni. Jest pokazana z profilu, ma odchyloną głowę do tyłu i uniesione ręce.
spektakl gościnny

Młodzi artyści z Europy i Japonii z najlepszych szkół baletowych
Berlin, Budapeszt, Bytom, Łódź, Paryż, Stuttgart, Tokio, Fukuoka.

Międzynarodowy spektakl MŁODY DUCH TAŃCA to widowisko baletowe, w którym wezmą udział najzdolniejsi uczniowie dwóch publicznych szkół baletowych (Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Teatrze  Bytomiu), jak również ich japońscy rówieśnicy uczący się w najlepszych szkołach baletowych w Europie i Japonii.

Spektakl zostanie zaprezentowany w Łódzkim Teatrze Wielkim i Teatrze Rozrywki w Chorzowie, promując dokonania młodych adeptów sztuki tańca wśród szerokiej publiczności. Oprócz tancerzy wezmą w nim udział młodzi japońscy instrumentaliści wykonujący tradycyjną grę na bębnach Wadaiko oraz uczniowie folklorystycznego wydziału Węgierskiej Akademii Tańca z Budapesztu. Wykonawcy będą mieli wyjątkową możliwość nie tylko zaprezentowania się przed publicznością na profesjonalnej scenie, ale i podniesienia umiejętności tanecznych oraz kształtowania własnej osobowości artystycznej poprzez pracę nad układami choreograficznymi utrzymanymi w różnych technikach tańca (taniec klasyczny i współczesny).

Opiekę artystyczną nad spektaklem objęli pedagodzy i znakomici artyści o międzynarodowej renomie, tacy jak: Wiesław Dudek, Shoko Nakamura, Eric Gautgier, Xenia Wiest czy Anna Nowak, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Katarzyna Kozielska.

 
Choreografie, które zobaczymy, będą w większości prezentowane po raz pierwszy. Szczególne miejsce zajmą w widowisku polskie tańce narodowe – każda z polskich szkół baletowych zaprezentuje dwa układy choreograficzne. Spektakl jest wyjątkowym wydarzeniem angażującym w tak szerokim zakresie uczniów polskich i zagranicznych szkół baletowych, dający każdemu uczestnikowi możliwość z jednej strony rozwoju artystycznego i zaprezentowania własnych umiejętności oraz osobowości w atrakcyjnej dla powszechnego odbiorcy nowoczesnej formie, a z drugiej pogłębienia ich poczucia tożsamości kulturowej poprzez kontakt z obyczajowością i tradycjami innych narodów.
 
Wykonawcy:
1. Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Feliksa Parnella w Łodzi (w tym stypendyści Marszałka Województwa Łódzkiego)
2. Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu
3. Węgierska Akademia Tańca w Budapeszcie
4. John Cranko School w Stuttgarcie
5. Zespół bębniarzy z Japonii
6. Akademia Tańca Monachium
7. L'École de Danse de L'OpéraNational de Paris
8. StaatlicheBalletschule w Berlinie

Koniecznie odwiedź stronę tego widowiska muzycznego na >Facebooku<!

WIESŁAW DUDEK – pomysłodawca i reżyser spektaklu
Tancerz, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Początkowo tancerz baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, później solista Teatru Wielkiego w Łodzi i Stuttgart Ballet. Przez 12 lat pierwszy solista Staatsbalett w Berlinie. To tancerz o niezwykle bogatym dorobku artystycznym, w którym ważne miejsce zajmują partie solistyczne w baletach wybitnych choreografów międzynarodowego formatu (m.in. M. Bejart, J. Neumeier, U. Scholz, K. MacMillan, J. Cranko). Na szczególną uwagę zasługuje jego kreacja Oniegina w choreografii J. Cranko. Współpracuje z zespołami baletowymi należącymi do światowej czołówki (m.in. Teatr Bolshoi w Moskwie,  Tokyo City Ballet, Królewska Opera w Sztokholmie). Warto zwrócić uwagę na fakt, że w 2013 r. jako pierwszy Polak wystąpił gościnnie z baletem Teatru Bolshoi w Moskwie w partii Oniegina w  balecie „Oniegin” w choreografii J. Cranko. Za całokształt pracy artystycznej i propagowanie polskiej sztuki w kraju i za granicą w 2015 roku otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego i Srebrny Medal „Gloria Artis” przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

SHOKO NAKAMURA – asystent reżysera, prowadzenie prób repertuarowych z tańca klasycznego, współpraca przy reżyserii spektaklu i ustawianiu świateł.
Tancerka, absolwentka John CrankoSchuleStuttgar, przez 7 lat pierwsza solistka Staatsballet Berlin, obecnie w K-ballet (Kumakawa) Company w Tokio. W jej bogatym repertuarze baletowym znajdują się niemal wszystkie pierwszoplanowe role w baletach: „Jezioro łabędzie”, „Dziadek do orzechów”, „Śpiąca królewna”, „Sylwia”, „La Peri”, „Esmeralda”, „Don Kichot”, „Bajadera”, „Korsarz”, „Sylfidy”, „Etiudy”, „Kopciuszek”, „Caravaggio”, „Romeo i Julia”, „Onegin”, „Manon” i wiele innych wspaniałych kreacji baletowych. Laureatka konkursu baletowego Prix de Lausanne, honorowych nagród w Japonii, a przede wszystkim ikona japońskiego baletu.


Choreografowie tworzący na potrzeby spektaklu nowe choreografie, prowadzenie prób z tancerzami wykonawcami:


ANNA NOWAK – tancerka w McGregor Dance Company w Londynie, choreograf, pedagog; absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Ukończyła z wyróżnieniem specjalność pedagogika baletowa na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka XII Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego im. Wojciecha Wiesiołłowskiego. Najlepsza Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce w roku 2001, jak również stypendystka Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia w nauce w tym samym roku. W latach 2001-2007 związana była z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w  Warszawie. Tańczyła w baletach takich choreografów jak Jiří Kylián, George Balanchine, Jacek Przybyłowicz. Wykonywała solowe role w repertuarze klasycznym m.in. w „Jeziorze łabędzim”, „Śpiącej Królewnie”, „Bajaderze”. W 2007 roku występowała w zespole Gran Canaria Ballet, interpretując m.in. główną rolę w Jeunehomme Uwe Scholza. W roku 2009 rozpoczęła współpracę z baletem Teatru Wielkiego w Poznaniu jako pedagog gościnny. W 2010 roku prowadziła warsztaty dla baletu Teatru Wielkiego w Łodzi oraz dla Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku. Od 2008 roku jest związana z Wayne McGregor | Random Dance. Tańczy w takich choreografiach McGregora jak Entity, Erazor, Dyad 1909. Odbyła z tym zespołem wiele międzynarodowych tournées. Od tego czasu prowadziła lekcje i warsztaty w Wielkiej Brytanii oraz innych krajach Europy, m.in. w londyńskiej szkole The Place czy Accademia Nazionale de Danca w Rzymie. Uczestniczyła w wielu projektach edukacyjnych Creative Learning rozwijających indywidualną kreatywność, jak również festiwalach, m.in. Deloitte Ignite w Royal Opera House. W roku 2009 brała udział w unikatowym projekcie Distributed Choreographic Cognition w San Diego, we współpracy z University of California - cenionego na świecie Interactive Cognition Lab. Ostatnio uczestniczyła w kolejnym projekcie Wayn McGregor | Random Dance - Choreographic Thinking Tools we współpracy z Cognition and Brain Studies Unit, Cambridge oraz City University London.

ERIC GAUTHIER – urodzony w Kanadzie tancerz, choreograf i muzyk, dyrektor Gauthier Dance Company w Sztuttgarcie, który to zespół założył w 2007 roku po zakończeniu solistycznej kariery w Stuttgart Ballet.

XENIA WIEST – tancerka, choreograf w Staatsballet Berlin. uUodzona w Moskwie, ukończyła Academie de danse w Braunschweig oraz John CrankoSchule w Stuttgarcie. W 2003 roku rozpoczęła pracę w German Opera of Berlin, a następnie w GuestcontractTheatre w Görlitz. Od 2004 jest związana z Staatsballett Berlin. Jej znaczniejsze choreografie: 2005 „Déja-vu?!" (część „Shut up and dance!"), 2007 „Bodylanguage" (część „Shut up and dance! Updated"), 2009 „Moment musical" (dla Tanzforum Berlin), 2010 „To be continued" (część „Shut up and dance! Reloaded"), 2010 „Dance me" dla Fashion Week Berlin, „Part two"), 2010 „Etude Nr. 1" (część Dance Summit for Martin Puttke - Pas de deux), 2011 „Augenblick" (dla Gali Baletowej w Sarajewie ), 2012 „Take a breath“ (dla Kremlin Gala Moscow), 2013 „Live now, think later" (dla Kremlin Gala Moscow), 2013 układ choreograficzny dla NIKE-Studio, 2013 „Quinque Viae – Dynamics of Existence“ (część „Masse").

KATARZYNA KOZIELSKA – tancerka, choreograf w Stuttgart Ballet. Naukę tańca rozpoczęła w szkole baletowej w Bytomiu, a następnie kontynuowała ją w John CrankoSchule w Stuttgarcie. W sezonie 2000/2001 rozpoczęła pracę w zespole Stuttgart Ballet, gdzie kreowała wiele ról w różnych technikach tańca. W 2011 roku podjęła pierwsze bardzo udane i docenione przez środowisko próby choreograficzne. Jej najważniejsze prace, które pozostają w repertuarze niemieckich i amerykańskich zespołów tanecznych: Der richtige Ort, Blender, Child of Tree (na zamówienie dyrektora artystycznego Stuttgart  Ballet w celu uhonorowania stulecia urodzin John Cage`a), SymphAnima, Bite, A.Memory, Limelight, Firebreather.
 
KATARZYNA ALEKSANDER-KMIEĆ – nauczyciel tańca współczesnego w bytomskiej szkole baletowej, choreograf, tancerka. Ukończyła (z wyróżnieniem) Konserwatorium Tańca im. Barata w Lake Forest, Illinois, gdzie studiowała m. in. taniec klasyczny, współczesny, jazzowy, pedagogikę tańca, choreografię, produkcję tańca oraz improwizację. W latach 2012-2015 była kierownikiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki, obecnie jest choreografem Teatru. Jest również nauczycielem tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. Gościnnie współpracuje z John CrankoSchule w Stuttgarcie. Tworzy autorskie wariacje współczesne i przygotowuje uczniów szkoły do udziału w konkursach tańca w kraju i za granicą, gdzie zdobywają wysokie miejsca, nagrody i wyróżnienia (m. in. W Czechach, Francji i we Włoszech). Ma w swoim dorobku wiele spektakli realizowanych zarówno w Polsce jak i za granicą.


Prapremiera: 4 września 2017 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi

Bilety w cenie: 20 zł i 5 zł (dzieci i młodzież za okazaniem ważnej legitymacji) 
Russian National Ballet
KOSTROMA
występ gościnny


Z wielką przyjemnością mamy zaszczyt poinformować Państwa, że jeden z najlepszych zespołów świata – RUSSIAN NATIONAL BALLLET KOSTROMA ponownie odwiedzi Polskę w listopadzie br.. Po wielkim sukcesie ubiegłorocznych występów zorganizowaliśmy tournée na bis, na Państwa życzenie, bo jak wszyscy pamiętamy, nie dla wszystkich chętnych wystarczyło biletów. Zespół ten to najlepsza wizytówka rosyjskiej sceny na równi z baletem Moisiejewa ,Bieriozką i Krasnojarskiem.

Zespołem kierują wielcy artyści światowych scen: Elena i Yury Tsarenko oraz Maria Veshkina, a główną ideą, jak im przyświeca jest kultywacja tradycji i wychowywanie młodych pokoleń w szeroko pojętej kulturze i tolerancji.


Program prezentowany przez RUSSIAN NATIONAL BALLET, zawiera bogatą historię Rosji pokazaną przy pomocy różnych technik scenicznych. Połączenie lirycznych szkiców z elementami baletu klasycznego, starożytnej epopei rosyjskiej oraz tańca współczesnego ukazuje wspaniałe dziedzictwo wielu pokoleń i narodów. Na scenę wyjdzie 50 wybitnych artystów z niezliczoną ilością kolorowych kostiumów i rekwizytów – to będzie wielkie, niepowtarzalne show. Feria barw i bogactwo dźwięków przeniosą Państwa w inny świat, to będzie niezwykła podróż w czasie, liryczna i nostalgiczna a zarazem ekspresyjna i pełna wigoru i spektakularnych efektów.