fbpx

CURIE

Artur Żymełka
CURIE - TRZY KOLORY
widowisko taneczne

Co łączy Marię Skłodowską-Curie i taniec? Z pozoru nic, ale jakby zgłębić temat… Wytrwałość, determinacja, perfekcja, dyscyplina to cechy pożądane zarówno w pracy naukowca, jak i tancerza.
Wydaje się, że taniec to najlepsze medium do przekazania jej intrygującej biografii.

Widowisko taneczne stworzone przez Artura Żymełkę to prawdziwy pokaz kunsztu tanecznego naszych tancerek i tancerzy. Choreografia łączy elegancję i dynamizm tańca z emocjonalną głębią, tworzy wyjątkowe doświadczenie baletowe, wykraczające poza tradycyjne ramy teatru tańca. Widzowie doświadczą eklektycznego połączenia muzyki klasycznej, filmowej, elektronicznej oraz efektów specjalnych. Te różnorodne gatunki muzyczne mają na celu ukazanie wartości, które są wieczne i uniwersalne.

„Trzeba mieć wytrwałość i wiarę w siebie. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegoś zdolny i osiągnąć to za wszelką cenę” – Maria Skłodowska – Curie.

„Curie - trzy kolory” to nie tylko biografia wybitnej naukowczyni i podwójnej noblistki wyrażona za pomocą tańca. To punkt wyjściowy do głębszych refleksji na temat równości kobiet, tolerancji, dyskryminacji czy emigracji. Spektakl Artura Żymełki niesie ze sobą przesłanie, podkreśla niezwykłość jednostki, zdolność do pokonywania trudności i dokonywania przełomowych odkryć. Spektakl ten, będąc nadal aktualnym, przypomina, że walka kobiet o równość i uznanie ich osiągnięć trwa nadal.

Każda minuta tego widowiska stopniowo odsłania postać Marii Skłodowskiej-Curie, odkrywając kolejne warstwy jej charakteru i ukazując, że jej ścieżka do sukcesu była pełna zakrętów i przeszkód. Widzimy niezachwianą determinację Marii, nawet gdy była marginalizowana w świecie nauki z powodu płci. Jej triumf, mimo że słodko-gorzki, przekształcił niegdyś wrogich kolegów w sojuszników, chcących dzielić jej sukces i renomę.
Maria Skłodowska-Curie przeżyła życie pełne namiętności do nauki, ale i miłości. Silna osobowość połączona z wrażliwością, potrzebą bliskości i czułości. Artur Żymełka w swoim spektaklu wyraźnie pokazuje także ten aspekt jej życia - prywatny i uczuciowy. Ukazuje jej wielką miłość do Piotra Curie i losy z nią związane. Ich miłość i życie zdominowane były przez naukę.

„Curie - trzy kolory”, trzy barwy - czerwień, biel i błękit, jako symbol barw narodowych Francji, drugiego domu noblistki mają w spektaklu charakter symboliczny. W tym miejscu osiągnęła sukcesy naukowe i odnalazła miłość, choć obydwa te elementy jej życia niosły z sobą także cierpienie i upokorzenie. Wartości takie jak braterstwo, równość i wolność, będące fundamentem społeczeństwa francuskiego, są integralną częścią tego spektaklu.


reżyseria, choreografia, scenografia, reżyseria światła: Artur Żymełka
kostiumy: Małgorzata Słoniowska
muzyka: Wojciech Sanocki
asystenci choreografa: Aleksandra KarchMałgorzata Mazurkiewicz
asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś
wizualizacje: Jakub Psuja
inspicjent: Beata Jabłońska-Rakoczy


występują:
Aleksandra Karch, Sonia Kostrzewa, Laura Łapowuchow (gościnnie), Małgorzata MazurkiewiczKatarzyna Osuch, Katarzyna Pawłowska (gościnnie), Sofiia PopovaAgnieszka Saletra, Oliwia Ślusarczyk (gościnnie), Weronika Zięba, Patryk Balicki (gościnnie), Daniel Dąbrowski, Artur Gołuch (gościnnie), Krzysztof KonopkaPaweł MajewskiŁukasz MajowskiDawid PilszekWojciech StawiarskiMateusz Wróblewski (gościnnie)

oraz:
Barbara DuckaNatalia Gajewska (gościnnie), Alicja Witomska, Rafał Gajewski, Michał GucmaBartłomiej Kuciel


autorka plakatu: Julia Zalejska

prapremiera: 13 września 2024 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki