MAGIC NIGHTpokaz gościnnyTen wieczór Was oczaruje i zachwyci. Największe hity światowej iluzji, akrobaci ryzykujący życie, najpiękniejsze tancerki rodem z paryskich kabaretów i wyśmienita kuchnia & wino! Tak najkrócej opisać można ten wyjątkowy wieczór z grupą EGO Michała Szuby. Najpierw nie tylko na scenie ale i w powietrzu oczarują Was najpiękniejsze tancerki w piórach i brylantach. Chwilę później w świat magii wprowadzi Was nasz iluzjonista udowadniając, że niemożliwe nie istnieje. Następnie przekonacie się, że największą magią na świecie jest miłość oraz zobaczycie gorące illusion dance show w wykonaniu najlepszych tancerzy grupy EGO. W drugiej części show porwiemy Was do obłąkanego zamku, gdzie swoje eksperymenty na żywych wciąż artystach wykonywać będzie Książę Magii. Zobaczycie najsłynniejsze i najbardziej niebezpieczne hity światowej iluzji, wykonywane między innymi przez legendarnego Harrego Houdiniego czy Davida Copperfielda. To wszystko w towarzystwie akrobatów, którzy igrając z żywym ogniem ryzykują swoje życie na kilkunastu metrach nad sceną. W programie również ekskluzywny drink podany w foyer teatru. scenariusz, reżyseria i choreografia: Michał Szubaprodukcja: EGO Małgorzata Szubawystępują: artyści grupy EGO
Szanowni Państwo,
W trosce o bezpieczeństwo naszej widowni musieliśmy uruchomić procedurę ewakuacji budynku w trakcie trwającego koncertu Kortez - Gość specjalny Panieneczki / Teatr Rozrywki / Chorzów / 22.10 / SOLD OUT
Przepraszamy za zaistniałą sytuację - po sprawdzeniu budynku przez Straż Pożarną będziemy mogli kontynuować wieczór, niestety z uwagi na trwające procedury - nie możemy jasno powiedzieć kiedy to nastąpi. Wszyscy staramy się, aby było to możliwe szybko!
Bezpieczeństwo widza to dla nas priorytet, choć rozumiemy, że w tej sytuacji wiąże się to z nieprzyjemną dla Widowni sytuacją.
Więcej informacji podamy niebawem na naszym facebookowym profilu.
OPOWIEŚĆ O MARSZAŁKU KONSTANTYM WOLNYMNasz region (i to tylko jego wschodnia część) stał się częścią II Rzeczypospolitej dopiero w roku 1922. Ale i to by się nie udało, gdyby nie ludzie, którzy zdołali skupić przy tej idei szerokie rzesze społeczne. Jedną z najważniejszych postaci był pierwszy marszałek Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny – przyjaciel i najbliższy współpracownik Wojciecha Korfantego. Opowiemy o nim obrazem filmowym, fotografią, żywym wspomnieniem.Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: Wojciech Szwiec – autor filmu dokumentalnego „Misja Wolnego”, dr hab. Małgorzata Myśliwiec z Uniwersytetu Śląskiego, współredaktorka najnowszej pracy zbiorowej o Wolnym oraz Konstanty M. Wolny – wnuk marszałka.„Z początkiem kwietnia 1935 roku prokuratura katowicka wystąpiła do marszałka Senatu w Warszawie o wydanie Korfantego za rzekome oszustwa finansowe, jak czyniła to wielokrotnie. Do Sejmu Śląskiego nawet nie występowała, skoro było dla niej oczywiste, że zaraz będzie rozwiązany. I faktycznie wojewoda Grażyński zwrócił się 30 marca do prezydenta Mościckiego o zamknięcie sesji Sejmu Śląskiego, a ten zamknął sesję 3 kwietnia 1935 roku, by następnie – po kilku kolejnych miesiącach – dokonać jego rozwiązania. W nowym Sejmie Śląskim kadencji 1935-1939 zabrakło opozycji, bo ta zbojkotowała niedemokratyczne wybory. Zabrakło także marszałka Wolnego, który marszałkował we wszystkich wcześniejszych kadencjach (w okresie 1922-1935). I tak miał szczęście, że w pamiętnym 1935 roku nie musiał uciekać z Katowic, jak jego przyjaciel Korfanty”.(końcowe fragmenty artykułu Jana F. Lewandowskiego „Wolny w obronie autonomii” z kwartalnika „Fabryka Silesia” nr 2/2012)
Gody, gody, gody!Koncert i etnografiaOpowiemy o tradycjach i obyczajach związanych z Wigilią i Świętami Bożego Narodzenia. Zaskakujące są zróżnicowania, jakie występują w poszczególnych subregionach Górnego Śląska. Przekonamy się, co z dawnej obrzędowości pozostało żywe, a co jest już tylko pozbawionym głębszych treści popkulturowym standardem. Gdzie zaczyna się sfera sacrum, a gdzie profanum. Naszym narratorem będzie etnografka dr Maria Lipok-Bierwiaczonek.
Fundacja Rezonanse KulturyWANDA WASILEWSKAspektakl-finalista 9. Obserwatorium Artystycznego ENTRÉEMonodram powstał w oparciu o biografię Wandy Wasilewskiej. Wanda postrzegana zazwyczaj stereotypowo jako zdrajczyni ojczyzny czy kochanka Stalina pojawia się 54 lata po swojej śmierci, by powiedzieć o uwikłaniach rodzinnych, o uwikłaniach w historię i z dystansu spojrzeć na losy współczesnej Polski.Spektakl jest próbą "uczłowieczenia" posągu i poddania w wątpliwość jednoznaczną ocenę postępowania Wandy Wasilewskiej. Dla pokolenia urodzonego po 1989 roku spektakl może być z kolei okazją do poznania tej postaci, która praktycznie nie pojawia się na lekcjach historii.Tekst pisany jest z trzech perspektyw. Z jednej strony mamy rok 2018, by za chwilę móc przenieść się w czasy przedwojenne czy lata 50-te, będące okresem największej działalności politycznej Wandy. Tutaj biografia pojedynczego człowieka splata się z biografią państwową. Wanda staje się niejako postacią tragiczną, chociaż nie zależy nam na jej odbrązowianiu.Ciekawe w tym kontekście staje się zmaganie młodej aktorki, nie znającej wcześniej Wandy, z kimś, kto pokoleniu jej rodziców kojarzy się z najgorszym stalinowskim okresem. Aktorka Kamila Banasiak próbuje wcielić się w postać odległą od niej historycznie i mentalnie. To tutaj łączy się przeszłość z teraźniejszością. Co by się stało, gdyby Wanda Wasilewska przybyła do nas 54 lata od własnej śmierci? Co mogłaby powiedzieć? Za czym tęsknić? Jak patrzyłaby na współczesną Polskę? Takie pytania i wiele innych zadajemy, nie na wszystkie znajdując jednoznaczną odpowiedź. scenariusz i reżyseria: Aleksandra Skorupareżyseria światła: Marta Seredyńskawystępuje: Kamila Banasiakczas trwania: 50 min.foto: K. Chmura-Cegiełkowska
Nieformalna Grupa Teatr „Rudzi”NAZYWAM SIĘ WOJNAspektakl-finalista 9. Obserwatorium Artystycznego ENTRÉEspektakl dla widzów od 11 lat Magazyn wojennych rekonstrukcji - wspomnień tych, którzy ocaleli i chcą o wojnie mówić - zbiór dziecięcych historii. To pozornie zwykle historie i równie zwykłe dzieciaki, które wciąż się bawią, często się śmieją, marzą. Tylko pozornie - to dzieci wojny, jej wnuki i prawnuki. Dzieci, którym nozdrza wypełnia zapach prochu strzelniczego, a w uszach dźwięczą odgłosy wysadzanych w powietrze domów.Nazywam się Wojna to kolaż ich historii. Spotkamy tu Włodka, małego powstańca warszawskiego, Ursulkę, Niemkę, której tato zginął podczas I Wojny Światowej czy Błękitnego Chłopaka walczącego na Majdanie w 2015 roku. Łączy ich ciągły lęk o własne jutro i wola walki o przetrwanie. Czy tak być powinno? Czy muszą padać ofiarą rozgrywek dorosłych? Młodzi adepci sztuki lalkarskiej starają się znaleźć odpowiedzi na te pytania, oddając w ręce niepozornej staruszki zadanie zmierzenia się gorzką historią.Spektakl zdobył Kryształową Pestkę Dziennikarzy na X Międzynarodowym Festiwal Teatrów Awangardowych PESTKA 2018.scenariusz i reżyseria: Anna Domalewska, Rafał Derkaczwystępują: Anna Domalewska, Rafał Derkacz Spektakl absolwentów Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Na podstawie tekstów i dramatów: Marzeny Sadochy „Za chwilę spadnie bomba” i „Ptaki, które jem”, Magdaleny Fertacz "Trash Story albo sztuka (nie)pamięci", Michała Rusinka „Zaklęcie na W” oraz Cali Davide’a „Wróg” opieka pedagogiczna: Jacek Dojlidko, Paula Czarnecka i Karol Smaczny / konsultacje sceniczne: Wiesław Czołpiński / konsultacje scenograficzne: Julia Skuratova / aranżacja muzyczna: Dariusz Chociej / wykonanie lalek: Anna Domalewskaczas trwania: 38 min.foto: Maciej Radziszewski www.facebook.pl/nazywamsieWojna
Fundacja ZarzewieWITAJ W MOIM DOMU. MEDYTACJA O KOBIECIE Z WYDM – WYKŁAD PERFORMATYWNYfinalista 9. Obserwatorium Artystycznego ENTRÉENiestety Fundacja Zarzewie nie będzie mogła prezentować swojego spektaklu w przeglądzie finałowym, ale zaplanowaliśmy na ten dzień wydarzenie towarzyszące: „Cicindela, czyli performowanie w piasku”wykład performatywny nawiązujący do dramaturgii spektaklu Fundacji Zarzewie „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm”. Podczas spotkania opowiemy, w jaki sposób tworzyła się struktura działań ruchowych i jakie założenia artystyczne towarzyszyły adaptacji książki Kōbō Abe „Kobieta z wydm”. Przyjrzymy się, w jaki sposób wykreowana została postać tytułowej kobiety, czym jest specyficzny efekt medytacji oraz jakie wyzwania dla performera stawia tak skonstruowany ruch w teatrze. Prowadzenie: Karolina Brzęk (performerka), Anna Duda (dramaturgia)czas trwania – ok. 50 minutA oto kilka słów o samym spektaklu:Piasek – luźna skała osadowa, składa się głównie z ziaren kwarcu; czasem zawiera magnetyt, kasyteryt, a rzadziej złoty pył. Przekrój od 1/16 mm do 2 mm. (...) Piasek nie jest na pewno odpowiednim siedliskiem dla życia. Czy jednak nieruchomość jest absolutnie koniecznym warunkiem istnienia? Czy antagonizmy nie rodzą się właśnie dlatego, że staramy się trzymać jednego miejsca? Gdybyśmy zrezygnowali z przywiązania do jednego miejsca i poddali się ruchowi piasku, wtedy te antagonizmy stałyby się niemożliwe. (…). (fragment książki Kōbō Abego Kobieta z wydm)Spektakl powstał w oparciu o historię zapisaną w powieści Kobieta z wydm, autorstwa japońskiego pisarza Kōbō Abego. Inspiracją dla adaptacji stała się magiczna przestrzeń interakcji między bohaterami książki. Opowieść pisana na piasku, wyrażona językiem ciała, ruchu i gestu. Skupiona na historii więzi między kobietą i mężczyzną, lecz poza fabularnym i logicznym przebiegiem zdarzeń. Doświadczenie poza logiką i relacja, w swej własnej intymnej naturze. Spektakl Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm jest próbą przeniesienia widza w moment poza czasem, w myśl, że dostępna jest nam przestrzeń tylko tu i teraz. Subtelne interakcje, osadzone w przestrzeni sceny inspirowanej fotografiami Shōjiego Uedy, roztaczają również pejzaż emocjonalny. W którym momencie rodzi się więź? Jaką naturę ma ludzka potrzeba bliskości? Spektakl korzysta z wielu różnych estetyk – od teatru fizycznego, teatru plastycznego czy teatru cieni, przez elementy tańca współczesnego i teatru dramatycznego. Spoiwem spektaklu jest intymna relacja dwójki aktorów, realizowana w dynamicznej, wielogatunkowej strukturze dramaturgicznej - za każdym razem wypełnianej na nowo emocjami i naturalną interakcją. scenariusz: Anna Dudareżyseria i reżyseria świateł: Przemysław Błaszczakopracowanie muzyczne: Damian Borowiec występują: Karolina Brzęk, Tomáš Wortnerczas trwania: 60 min.foto: Anna Duda
Stowarzyszenie Sztuka Nowa, Teatr Ósmego DniaKRYMspektakl-finalista 9. Obserwatorium Artystycznego ENTRÉETen spektakl nie jest o Krymie. Ten spektakl nie jest o tym, co obecnie kojarzy się z tym miejscem. Ten spektakl nie jest o wojnie. Ten spektakl nie jest o polityce. Ten spektakl nie jest o dwóch (albo wielu) skonfliktowanych narodach. Ten spektakl nie jest o Ukrainie, o Rosji ani o Tatarach Krymskich. W tym spektaklu nie ma Putina. Ten spektakl nie zostanie anektowany. W tym spektaklu słowo Krym nie będzie używane. Ten spektakl nie jest manifestem. Ten spektakl nie jest deklaracją.Sztuka polityczna zazwyczaj ma tendencję do zaniedbywania piękna. Jego wartość zostaje niedoszacowana, bo postrzegana jest jako zbędny luksus w świecie potrzebującym poważnego komentarza politycznego. Czy można mówić o różach kiedy za oknem wybuchają bomby?Ten spektakl organizuje pustka i dynamika tęsknoty, która się z nią wiążę. Czy można wypracować system mówienia o tym, za czym tęsknimy? Czy można komuś opowiedzieć o uczuciu, które jest w nas, gdy patrzymy na morze? Czy można opowiedzieć o tym uczuciu osobie, która siedzi obok ciebie? Czy w drugim człowieku można wyzwolić te same uczucia, które sami nosimy? I czy próba tworzenia takich “kopii” ma w ogóle jakikolwiek sens? Jak wypowiedzieć niewypowiedziane? Czy jednostkowe doświadczenie piękna może promieniować na życie innych osób?Spektakl powstał w ramach konkursu OFF Premiery/Prezentacje 2017 i kontynuacji programu Debiuty TF Centrum Lubelska 30/32 Stowarzyszenie Sztuka Nowa (Warszawa, Polska) to kolektyw artystyczny poruszający się w obszarach performansu, tańca i działań społecznych. Od 10 lat pracuje nad przekraczaniem granic teatru fizycznego, skupia się na odkrywaniu i badaniu nowych form ekspresji. Do swoich działań artystycznych zaprasza profesjonalistów i amatorów teatru z różnych grup społecznych. Kolektyw prowadzony przez Dawida Żakowskiego.scenariusz, reżyseria, choreografia, kostiumy: Vera Popova, Gosia Trajkowskamuzyka: Zoi Michailovawizualizacje: Kuba Matuszczak, Adrien Cognacscenografia: Piotr Szczygielskiwystępują: Vera Popowa, Gosia Trajkowskaczas trwania: 65 min.foto: Pat Mic
LA LA LA LA LAgościnnie Magdalena Widłakspektakl-finalista 9. Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE
Inspiracją dla powstania sola La la la la la był temat macierzyństwa, które rozumiane jest tu jako dwuznaczny dla kobiety etap, pełen sprzecznych uczuć, emocji, potrzeb i przemyśleń. Dwubiegunowość była wyjściem dla poszukiwań ruchowych. Obowiązek kontra chęć, poświęcenie kontra spełnienie, strach i zmęczenie kontra siła.
Reżyseria, choreografia: Magdalena WidłakKonsultacje: Kamil DobrowolskiWystępuje: Magdalena Widłak
Solo La la la la la było prezentowane podczas licznych tanecznych wydarzeń, takich jak:– konkurs Student ma Talent 2014 (Uniwersytet Rzeszowski) – III miejsce,– 2. Ogólnopolskie Dni Monodramu – Debiuty w Koszalinie 2014 – wyróżnienie (jedyna nagroda przyznawana przez profesjonalne jury),– Scena Tańca KIJO&AOIA w Łodzi,– Polsko-Niemiecki Festiwal Teatralny UNITHEA 2015 we Frankfurcie nad Odrą,– Scena Otwarta podczas Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego w Połczynie Zdrój – dwie nagrody w postaci warsztatów: od Eryka Makohona, dyrektora Krakowskiego Teatru Tańca i Ryszarda Kalinowskiego z Lubelskiego Teatru Tańca,– Konkurs Choreograficzny Warszawskiej Platformy Tańca 2015, Konkurs Choreograficzny „Sense of Move” organizowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie 2015 – wygrana w kategorii profesjonaliści,– Wieczór Tańca Współczesnego Rzeszów 2016,– Międzynarodowy Konkurs Solo Dance Contest podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca 2016,– Open Stage Warszawskiej Platformy Tańca 2016 (wrzesień) – I miejsce,– Inkubator Tańca w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie (październik 2017).
czas trwania: 15 min.
Magdalena Widłak
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, kierunek studiów – choreografia i techniki tańca.Jako tancerka współpracowała z Elwirą Piorun (Teatr Tańca Zawirowania, Warszawa), Maszą Triputsen, Karoliną Kroczak, Pauliną Święcańską, Teatrem Maska w Rzeszowie, Teatrem Tańca i Ruchu V6 w Łodzi (chor. Natalia Kielan), Teatrem O.de.la w Rzeszowie (chor. Marta Bury). Zakwalifikowała się do programu dla początkujących choreografów Julidans Artists’ Lab w Amsterdamie i uczestniczyła w projekcie „Stepping back if back is ahead” Clary Amaral.Stworzyła 2 etiudy ruchowe: solo La la la la la wielokrotnie modyfikowane i pokazywane na konkursach i festiwalach w Polsce oraz trio Szkice węglem w ramach Stypendium twórczego Marszałka Województwa Podkarpackiego.foto: Jerzy Małkiewicz
Szanowni Państwo!Decyzją Jury 9. edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE w składzie: Ewa Dąbek-Derda, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Łucja Ginko, Stanisław Ruksza finalistami tej edycji zostali: 1. FUNDACJA REZONANSE KULTURY „WANDA WASILEWSKA”2. SZTUKA NOWA „KRYM”3. NIEFORMALNA GRUPA TEATR RUDZI „NAZYWAM SIĘ WOJNA”4. MAGDALENA WIDŁAK „LA LA LA LA LA”5. FUNDACJA ZARZEWIE „WITAJ W MOIM DOMU. MEDYTACJA O KOBIECIE Z WYDM”
Gratulujemy!
Przegląd odbędzie się w dniach 12-16 listopada 2018 r. Szczegóły już wkrótce.
17 i 18 listopada zobaczymy spektakl ubiegłorocznych Laureatów, który powstał w ramach nagrody głównej Entrée.8:
Teatr Pawła Głowatego i Jego Przeciwników Lodowy Pałac