fbpx

MŁODY FRANKENSTEIN

Mel Brooks, Thomas Meehan
MŁODY FRANKENSTEIN
straszno-śmieszny spektakl muzyczny

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.


Nagroda Artystyczna ZŁOTA MASKA 2017 dla Grzegorza Policińskiego za scenografię.

Młody Frankenstein to musical Mela Brooksa i Thomasa Meehana, oparty na filmie o tym samym tytule, który w roku 1974 wyreżyserował Mel Brooks. Była to wyśmienita komedia, parodiująca horrory, a zwłaszcza wcześniejsze ekranizacje powieści „Frankenstein” Mary Shelley. Film otrzymał osiem nagród i sześć nominacji, m.in. dwie do Oskara (za najlepszy scenariusz adoptowany i za dźwięk).

 
Używając słów znawcy tematu, krytyka musicalowego, Daniela Wyszogrodzkiego, Młody Frankenstein jest „absolutnym arcydziełem. Kolejna, tym razem komediowa, wersja klasycznej książki Mary Shelley, nakręcona w szlachetnej czerni i w bieli, charakteryzuje się szacunkiem do formy „Frankensteina” z 1931 roku. Mel Brooks użył wielu rekwizytów z oryginalnego planu i zastosował efekty typowe dla kinematografii lat 30. Reszta to aktorstwo i tekst. Gene Wilder jako młody doktor i Marty Feldman jako garbus Igor (wymowa imienia zmienia się przez cały filmu, podobnie jak usytuowanie garbu). Cloris Leachman jako Frau Blücher (na sam dźwięk jej nazwiska konie rżą z przerażenia nawet w oddali) i Gene Hackman jako niewidomy pustelnik, który wylewa zupę na przyrodzenie potwora. Wreszcie Peter Boyle jako monster, który uczy się stepować i wykonuje ze swoim twórcą/stwórcą musicalowy numer „Puttin’ On The Ritz” (parodia Freda Astaire’a w „Blue Skies”). Nic dziwnego, że i ten film miał się stać po latach tworzywem musicalu na Broadwayu.”
 
Thomas Meehan, współscenarzysta filmu powiedział: „Wszystkie filmy Mela to musicale. Zawsze jest tam dużo muzyki, śpiewu, dlatego łatwo je przenieść na scenę”.
 
Stało się tak w roku 2007. Po spektaklach przedpremierowych w Seattle i Waszyngtonie, 8 listopada odbyła się premiera na Broadwayu (Foxwoods Theatre). Musical nie powtórzył wprawdzie oszałamiającego sukcesu Producentów, ale cieszył się uznaniem widzów. Zszedł z afisza 4 stycznia 2009 r. po 484 przedstawieniach, co spowodowane było głównie paniką kryzysową (na początku 2009 roku ten sam los podzieliło na Broadwayu dwanaście produkcji).
 
Młody Frankenstein to opowieść o amerykańskim chirurgu Frankensteinie, który zostaje wezwany testamentem do znajdującego się w Transylwanii zamku swego dziadka. Tam odkrywa naukową instrukcję wyjaśniającą krok po kroku, jak ożywić ludzkie ciało. Dziadek – baron von Frankenstein – poświęcił bowiem życie na stworzenie istoty doskonałej, idealnego człowieka o potężnej budowie fizycznej i genialnym umyśle. Prawie mu się to udało. Wspomagany przez garbatego Igora i Ingę wnuk Frankenstein tworzy Potwora, który pragnie jedynie… miłości.
 
Musical pełen jest szalonego, absurdalnego poczucia humoru i wspaniałej, porywającej muzyki, którą – podobnie jak w Producentach – skomponował Mel Brooks.




libretto – Mel Brooks i Thomas Meehan
muzyka i teksty piosenek – Mel Brooks
oryginalna reżyseria i choreografia – Susan Stroman
„Puttin’ on the Ritz” – słowa i muzyka: Irving Berlin

przekład libretta – Grzegorz Wasowski
polskie teksty piosenek – Jacek Bończyk

reżyseria – Jacek Bończyk
choreografia – Inga Pilchowska
scenografia – Grzegorz Policiński
kostiumy – Anna Chadaj
kierownictwo muzyczne – Mateusz Walach
kierownictwo wokalne – Ewa Zug


asystent reżysera: Estera Sławińska-Dziurosz
asystent choreografa: Małgorzata Mazurkiewicz
asystent scenografa: Lidia Kanclerz
inspicjent: Beata Jabłońska-Rakoczy

OBSADA
:

DR FRYDERYK FRANKENSTEIN
Artur Święs (gościnnie) / bMaciej Kulmacz 

POTWÓR – Tomasz Jedz

IGOR
Dariusz Niebudek (gościnnie) / Hubert Waljewski (gościnnie)

INGA – Anna Surma

ELŻBIETA BENNING – Wioletta Białk

FRAU BLÜCHER – Maria Meyer

INSPEKTOR HANS KEMP – Jarosław Czarnecki

ZIGGY / PODSTARZAŁY PUCYBUT
Izabella Malik / Rafał Talarczyk  

DR WIKTOR VON FRANKENSTEIN –  Tomasz Wojtan

PUSTELNIK
Adam Szymura (gościnnie) / Mirosław Książek 

HEROLD – Sławomir Banaś

PAN HILLTOP - Rafał Gajewski

CHŁOPIEC Z "TELEGRAFU" – Przemysław Witkowicz

STUDENCI MEDYCYNY – Aleksandra Dyjas, Estera Sławińska-Dziurosz (gościnnie), Beata Wojtan, Marek ChudzińskiTomasz WojtanSławomir Banaś

STEWARD – Paweł Stefan

PIERWSZA KOBIETA ODPROWADZAJĄCA – Dagmara Żuchnicka
DRUGA KOBIETA ODPROWADZAJĄCA – Ewa Grysko

OCHMISTRZ, MORDECHAJ, DRACULA - Dominik Koralewski

ŚWITA ELŻBIETY BENNING - Aleksandra Dyjas (SASZA), Beata Wojtan (PASZA), Joanna Możdżan (MASZA), Estera Sławińska-Dziurosz gościnnie (KASZA), Sławomir Banaś (BÓB)

oraz Barbara Ducka
i zespół baletowy w składzie: Aleksandra Karch, Zuzanna Marszał, Małgorzata Mazurkiewicz, Katarzyna Osuch, Sofiia PopovaAgnieszka Saletra, Sonia Sosna-Kostrzewa, Weronika Zięba, Sebastian ChwasteckiDaniel Dąbrowski, Krzysztof Konopka, Paweł Majewski, Łukasz Majowski, Dawid PilszekWojciech Stawiarski

oraz orkiestra Teatru Rozrywki 

dyrygent: Joanna Natalia Ślusarczyk (gościnnie) / Michał Jańczyk 

polska prapremiera: 23 kwietnia 2016 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki
czas trwania: 170 minut z przerwą

MŁODY FRANKENSTEIN. Przedstawienie prezentowane na podstawie specjalnej umowy z Music Theatre International (MTI). MTI zapewnia również wszystkie autoryzowane materiały do przedstawienia. MTI, 423 West 55th Street, Second Floor, New York, New York 10019; tel.: (212) 541 46 84, faks: (212) 397 46 84, www.MTIShows.com
„Puttin’ on the Ritz” – słowa i muzyka: Irving Berlin© 1928, 1929 autor: Irving Berlin (ASCAP) ©wznowienie

       

PRASA:
wyborcza.pl
dziennik teatralny
Dziennik Zachodni
Rzeczpospolita
Złota Maska dla Grzegorza Policińskiego – Dziennik Zachodni
O spektaklu na 24. Bydgoskim Festiwalu Operowym

zdjęcia:
premierowe – Tomasz Zakrzewski
wrzesień 2018 – Artur Wacławek



Obsada