fbpx

CABARET

John Kander, Joe Masteroff, Fred Ebb
CABARET
musical w 2 aktach


Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.

NAGRODA ARTYSTYCZNA ZŁOTA MASKA 2020 dla KAMILA FRANCZAKA za rolę Mistrza Ceremonii!
NOMINACJA DO TEATRALNEJ NAGRODY MUZYCZNEJ im. Jana Kiepury 2020 dla KAMILA FRANCZAKA za rolę Mistrza Ceremonii! 

Teatr Rozrywki zaprasza na jeden z najgłośniejszych musicali świata: Cabaret. Pozornie jest to tylko opowieść o dwojgu młodych ludzi, których łączy nagłe uczucie. Pozornie tylko na drugim planie znajduje się dramatyczna relacja dwojga starszych ludzi, którym okrutne koło historii nie pozwala na późną, być może ostatnią miłość. Cabaret jest przede wszystkim świetnie skonstruowaną, pełną wspaniałej, przebojowej muzyki opowieścią o rodzącym się
nazizmie.

W burzliwych latach, jakie nastały po zakończeniu I wojny światowej, Berlin zmienił się w prawdziwie kosmopolityczne miasto. Koniec ograniczeń i zakazów, wyraźne rozluźnienie moralne i obyczajowe oraz – zrozumiała po wojennym koszmarze –  afirmacja życia przyniosły ze sobą podmuch liberalizmu, a nawet rozwiązłości. W tej atmosferze w Berlinie świetnie czuć się zaczęli przybysze z różnych stron i z różnych półświatków: ekspresjoniści, seksomaniacy, tancerze-nudyści, defraudanci, królowie czarnego rynku, narkomani, transwestyci, sutenerzy, prostytutki, magowie…

Taka szemrana publiczność zaczęła pojawiać się co noc w berlińskich kabaretach: w zadymionych, gwarnych lokalach, przy maleńkich stolikach zastawionych trunkami, toczyło się nader prawdziwe życie. Striptiz, jazz i orgia tańca…

A tymczasem na ulicach rosło i pęczniało coś, co do dzisiaj wprawia w zdumienie historyków. Trudno bowiem wyjaśnić, dlaczego wolny, leżący w centrum Europy naród – naród o bogatej historii i tradycji – wyrzekł się dobrowolnie swojej wolności i pogrążył najpierw w zbiorowym szaleństwie, a później w morzu zbrodni.

O tym właśnie momencie, gdy granicząca z histerią afirmacja życia spotyka się z narastającą grozą nazizmu, opowiada musical Cabaret. Genialne dzieło Kandera, Masteroffa i Ebba znowu jest niebezpiecznie aktualne... 

muzyka: John Kander
libretto: Joe Masteroff na podstawie noweli Christophera Isherwooda Pożegnanie z Berlinem i sztuki Johna van Drutena I Am a Camera
piosenki: Fred Ebb

przekład: Kazimierz Piotrowski
polskie słowa piosenek: Wojciech Młynarski, Jacek Bończyk

reżyseria: Jacek Bończyk
choreografia: Inga Pilchowska
scenografia: Grzegorz Policiński
kostiumy: Anna Chadaj
kierownictwo muzyczne: Mateusz Walach
kierownictwo wokalne: Ewa Zug
konsultacje wokalne: Danuta Sendecka

reżyseria światła: Grzegorz Policiński
realizacja: Marek Mroczkowski
dźwięk: Michał Konofol, Patryk Maskiera i Piotr Synecki

producent: Estera Sławińska-Dziurosz
asystent reżysera: Izabella Malik
asystent choreografa: Natalia Gajewska
asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś

inspicjent: Iwona Bruch

OBSADA:
MISTRZ CEREMONII: Kamil Franczak (gościnnie)

SALLY BOWLES: Wioleta Malchar - Orynicz

CLIFFORD BRADSHAW: 
Maciej Kulmacz (gościnnie) w dniach 21-24 listopada
Hubert Waljewski w dniach 15-17 listopada

FRÄULEIN SCHNEIDER: 
Maria Meyer w dniach 15-17 listopada
Elżbieta Okupska (gościnnie) w dniach 21-24 listopada

HERR SCHULTZ: 
Tomasz Jedz 
Dariusz Wiktorowicz (gościnnie) 
Artur Święs (gościnnie) 

ERNST LUDWIG: Marek Chudziński

FRÄULEIN KOST:
Aleksandra Dyjas / Paulina Magaj-Szpak 

CELNIK / MARYNARZ: Jakub Wróblewski
MAX: Bartłomiej Kuciel
BOBBY: Dawid Pilszek 
VICTOR: Piotr Brodziński
DWIE DAMY: Katarzyna Hołub i Anna Surma
TAKSÓWKARZ: Rafał Talarczyk
GORYLKA: Sofiia Popova

GIRLSY: Barbara DuckaKatarzyna HołubJoanna MożdżanAnna Surma, Sofiia Popova, Alicja Witomska

CHÓR KELNERÓW: Sławomir Banaś, Michał Gucma, Dominik Koralewski, Rafał TalarczykPrzemysław Witkowicz, Tomasz Wojtan

BYWALCY KABARETU KIT KAT: Izabella Malik, Marta Tadla,
Ewa Grysko, Beata Wojtan, Natalia Gajewska (gościnnie), Rafał GajewskiŁukasz Majowski

MARYNARZE: Maciej Cierzniak (gościnnie) / Sebastian ChwasteckiJakub Wróblewski i Tomasz Wojtan

zespół baletowy: Aleksandra KarchZuzanna MarszałMałgorzata MazurkiewiczKatarzyna OsuchWeronika ZiębaSonia Sosna-KostrzewaAgnieszka SaletraSebastian ChwasteckiMaciej Cierzniak (gościnnie) / Wojciech StawiarskiDaniel DąbrowskiKrzysztof Konopka

oraz 
STAGE BAND (gościnnie):
Lena Minkacz  – fortepian
Kinga Bonk / Wiktoria Chełczyńska / Łucja Zahorska  – perkusja
Justyna Ludkowska  – puzon
Julia Zalejska - saksofon tenorowy

i orkiestra Teatru Rozrywki pod kierownictwem Michała Jańczyka

dyrygują: Michał Jańczyk / Leszek Sojka (gościnnie) 

premiera: 30 i 31 marca 2019 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki
czas trwania spektaklu: 160 minut z przerwą

Jak pisze Daniel Wyszogrodzki w encyklopedycznym dziele „Ale musicale!”, Cabaret to „jeden z musicali wszech czasów, porywający i przełomowy (…) Musical dla dorosłych, «ociekający dekadencją» na tyle, na ile było to możliwe w 1966 roku na scenie. W znakomitej ekranizacji z 1972 roku pozwolono sobie na znacznie więcej...” Spektakl został uhonorowany m.in. ośmioma Tony Award 1967 (najlepszy musical, najlepsze piosenki, aktor drugoplanowy, aktorka drugoplanowa, reżyseria, choreografia, scenografia i kostiumy). W roku 1998 przyznano Tony Award za najlepszy revival, dla aktora, aktorki i aktora drugoplanowego. Poza tym, londyńskie revivale nagrodzono prestiżowymi Olivier Award: w 1994 r. dla najlepszej aktorki drugoplanowej oraz – w 2006 roku – dla aktorki drugoplanowej i za choreografię. 

Musical miał prapremierę na Broadwayu w listopadzie roku 1966, zaś na West End przywędrował w lutym 1968 r. W roku 1987 powstała nowa wersja musicalu – rozszerzona (revised), która jednak nie dotarła wówczas do Polski. A polska prapremiera Cabaretu (wg scenariusza z 1966 r.) odbyła się 26 czerwca 1992 r. w ówczesnej Operetce Wrocławskiej (dziś to Teatr Muzyczny Capitol). Reżyserował Jan Szurmiej. Rolę Clifforda Bradshawa zagrał wtedy Jacek Bończyk.

Trzy miesiące później (18 września 1992 r.) w Chorzowie miała miejsce premiera Cabaretu w reżyserii Marcela Kochańczyka. Choreografię ułożył Henryk Konwiński, scenografię zaprojektował Bogusław Cichocki, a kostiumy – Dorota Morawetz. Kierownictwo muzyczne objął Jerzy Jarosik. W postać Sally Bowles wcieliła się Maria Meyer, jako Clifford partnerował jej Cezary Jakubicki (jakiś czas później zastąpił go Mirosław Książek). Niezapomnianą parę stworzyli: Elżbieta Okupska jako Fräulein Schneider oraz Stanisław Ptak jako Herr Schultz. Ernsta Ludwiga zagrał Robert Talarczyk, a Fräulein Kost – Lidia Majerczak (później Agata Witkowska). Rolę Mistrza Ceremonii reżyser powierzył Jacentemu Jędrusikowi i była to jedna z najwspanialszych kreacji tego aktora. Publiczność pokochała chorzowski Cabaret od pierwszego wejrzenia. Krytycy również docenili przedstawienie, a Jury Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA uhonorowało Cabaret. Spektakl w Teatrze Rozrywki wystawiany był do końca 2002 r.

projekt plakatu: Magdalena Marczyńska. Projekt jest jednocześnie pracą semestralną w Pracowni Wizerunku, Promocji i Identyfikacji w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Prawa autorów libretta, piosenek i muzyki do musicalu Cabaret  ver. revised reprezentuje w Polsce
Agencja Dramatu i Teatru ADiT Elżbieta Manthey w Warszawie.




SPONSORZY:






PARTNER SPEKTAKLU:



zdjęcia: Artur Wacławek

RECENZJE:
onet.pl
teatr dla wszystkich
histmag.org
Dziennik Zachodni
spojrzenie na musical
terazteatr
zpierwszegorzędu.pl



Obsada