Kostiumograf, scenograf, absolwentka kierunku scenografii na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie oraz stypendystka na uczelni Kunsthochschule Berlin Weissensee.Jako kostiumograf współpracowała m.in. z Pawłem Świątkiem przy spektaklach: Sen nocy letniej w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, Książę Niezłomny w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi oraz Beniowski w Teatrze Imka w Warszawie. Współpracowała też z Janem Klatą przy dwóch spektaklach: Król Edyp oraz Król Ubu w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.Jest autorką kostiumów do spektaklu Cynkowi chłopcy w reż. Kuby Skrzywanka, zrealizowanym w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu a także do spektaklu w reż. Dominiki Knapik Bang Bang (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi).Jako scenograf i kostiumograf współpracowała z niemiecką grupą „Kainkollekive” przy spektaklu Burn out city (reż. Fabian Lettow), a także z reżyserem Jackiem Bałą m.in. przy spektaklu Amadeusz w Teatrze Miejskim w Gdyni.W roku 2015 Karolina Mazur brała udział w Międzynarodowym Spotkaniu Kostiumografów, które odbywało się w Helsinkach pod hasłem Critical Costumes; pokazywała tam swoje zrealizowane projekty kostiumów do spektaklu Król Edyp.Karolina Mazur zajmuje się także projektowaniem mody i ubrań, swoje prace miała okazje pokazać m.in. w konkursie Re-Act Fashion w Łodzi.W Teatrze Rozrywki zaprojektowała przestrzeń i kostiumy do spektaklu Popołudnie fauna.
MODERNA „STARA” I „NOWA”.O ARCHITEKTURZE ŚLĄSKIEJ XX WIEKU W ostatnich dekadach XIX wieku Katowice rozrastały się – pisano – z „iście amerykańskim rozmachem”. Także w okresie międzywojennym stawiono gmachy użyteczności publicznej na najwyższym poziomie architektonicznym, odwołującym się do najnowszych trendów światowych. Opowiemy także o rozwiązaniach zastosowanych w innych miastach śląskich, o awangardowych pomysłach zrealizowanych również po II wojnie światowej, a także koncepcjach, których niestety nigdy nie wcielono w życie. Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: Henryk Mercik – architekt, konserwator zabytków, samorządowiec, Anna Syska – architekt, pracownik Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach i Marcin Zasada – publicysta „Dziennika Zachodniego”.Foto: Arkadiusz Ławrywianiec. Osiedle Tysiąclecia w Katowicach.PARTNER:
Polityka w sporcie. Sport w polityce. Przez długie powojenne dziesięciolecia wielu sportowców pochodzących z Górnego Śląska, szczególnie piłkarze i lekkoatleci, znajdowało się pod kuratelą służb specjalnych. Pilnowani byli zwłaszcza podczas wyjazdów zagranicznych. Powątpiewano w ich lojalność, obawiano się ucieczek do Niemiec. Polityka była w sporcie wszechobecna, choć starano się ją ukrywać. Jakie były konsekwencje takich praktyk? Jak były nastroje na stadionach i w domach?Udział biorą: Grzegorz Bębnik (historyk z Instytutu Pamięci Narodowej), Dawid Smolorz (publicysta, tłumacz) oraz Krzysztof Karwat. Pokażemy film dokumentalny pt. „Ostatni mecz Ernesta Pohla”.Gość specjalny: Jan Banaś, legendarny piłkarz Górnika Zabrze.PARTNER:
KONCERT CHARYTATYWNY FUNDACJI ISKIERKA Fundacja ISKIERKA działa na rzecz dzieci z chorobą nowotworową. Pomaga tym najmniejszym uwierzyć, że warto walczyć, że wokół są inni ludzie. Tym dużym, czy też dorosłym, pomaga pomagać. Bo w życiu najważniejsze jest życie… Fundacja ISKIERKA jako Organizacja Pożytku od 2006 roku zajmuje się budowaniem systemów wsparcia dla dzieci z chorobą nowotworową i ich rodzin. Zespół pracowników wspierają w działaniach wolontariusze oraz partnerzy ze środowisk biznesowych, samorządowych, a także osoby ze świata nauki, sportu, sztuki, kultury i show biznesu. To ponad 500 podopiecznych fundacji (w trakcie i po leczeniu onkologicznym) i systemowe działanie. Od zakupu leków poprzez remonty dziecięcych oddziałów szpitalnych, po szkolenia dla lekarzy czy wspieranie badań naukowych. W tegorocznym koncercie wystąpią:DZIECIĘCA ORKIESTRA ONKOLOGICZNA pod artystyczną dyrekcją Piotra Sutta,CHÓR PREZESÓW pod batutą Benedykta Odya,zespoły: RAZ DWA TRZY, KAPELA ZE WSI WARSZAWAoraz Szymon Majewski i Michał Kuzimski. Koncert poprowadzi Mirosław Neinert. Brak biletów. Koncert na zaproszenia.Transmisja on-line dostępna w internecie.Info: www.fundacjaiskierka.pl
Tancerz w zespole baletowym Teatru Rozrywki od września 2016 r.Tańczy w musicalach:– Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera, – Kot w butach J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Młody Frankenstein M. Brooksa,– Producenci M. Brooksa,– Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego,– Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego.
Dramaturg, pisarz. Zadebiutował w 2009 roku jako autor adaptacji i dramaturg przy spektaklu Werter w reżyserii Michała Borczucha (Stary Teatr, Kraków).Jego późniejsze spektakle to m.in. Metafizyka dwugłowego cielęcia S. I. Witkiewicza w TR Warszawa (reż. M. Borczuch) oraz Śmierć i dziewczyna E. Jelinek (reż. E. Marciniak).Publikował opowiadania w „Lampie”, „Ha!arcie” i „Ricie Baum”. W 2016 roku napisał dramat Nie jestem już psem, który niebawem ukaże się w magazynie teatralnym „Dialog”. Pisał również dla Zachęty, Galerii Arsenał w Białymstoku oraz udzielał się jako krytyk na łamach Dwutygodnika.Spektakl Popołudnie Fauna to jego pierwsza współpraca z Dominiką Knapik.Foto: Barbara Wadach
Kompozytor. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie kompozycji. W roku 2013 otrzymał tytuł doktora.Tworzył utwory na zamówienie takich instytucji, jak: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Kaliska, Centrum Myśli Jana Pawła II.Utwory Tomasza Opałki wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach w Polsce i zagranicą. Wśród nich są: Łańcuch X (2013), Festiwal Prawykonań NOSPR, Warszawskie Spotkania Muzyczne 2013, Warszawska Jesień – Koncerty Koła Młodych ZKP (2008, 2010, 2011, 2012), Brücken Festival für Neue Musik (2009), COM’IN (2008, 2009), Cztery Pory Roku – Jesień (2009), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2012, 2013), Generacje (2007, 2012), Festiwal Młodych Kompozytorów – Chopin. Transgresje (2010), Wszystkie Mazurki Świata (2010), Beijing Modern (2011), Musica Moderna (2012), Festiwalu organizowanym przez orkiestrę Sinfonia Varsovia – Letnie Koncerty na Grochowskiej, cyklu Muzyka Kresów Wschodnich podczas Festiwalu Warszawska Jesień 2012.Poza Polską utwory Tomasza Opałki wykonywane były w Niemczech, Rosji, Ukrainie, Słowacji, Białorusi, Chinach.Muzyka Tomasza Opałki została wydana jak do tej pory na sześciu płytach (Castello GT, Polmic, Hudobne Centrum). Na początku 2013 roku ukazała się książka „Dźwięki, Szepty, Zgrzyty” – 16 opisywana jako „Wywiady z 16 największymi polskimi kompozytorami” wśród nich, jako najmłodszy znalazł się Tomasz Opałka.Utwory Opałki były wykonywane przez takie zespoły, jak: Polska Orkiestra Radiowa (dyr. Wojciech Michniewski, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec), Orkiestra Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec), Orkiestra Musica Festiva (dyr. Stanisław Krawczyński), Orkiestra Filharmonii Łódzkiej (dyr. Michał Klauza), Orkiestra Filharmonii Kaliskiej (dyr. Adam Klocek), Unplugged Orchestra (dyr. Michał Śmigielski), Scontri Ensemble, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II oraz soliści: Maciej Frąckiewicz, Leszek Lorent, Janusz Wawrowski, Jadwiga Czarkowska, Wojciech Herzyk.Łączy działalność na gruncie muzyki poważnej i filmowej. Jest autorem 19 partytur filmowych, wśród których są filmy nagradzane na konkursach i festiwalach filmowych na całym świecie. Wiele z tych filmów pojawia się również regularnie na antenie TVP Kultura. Wśród najbardziej nagradzanych produkcji są: Drwal (Lubmerjack) prod. Fumi Studio, Polska, w reżyserii Pawła Dębskiego (kilkanaście nagród), Skeleton Girl 3D (Kanada), prod. Bleeding Art Industries (Grand Prix na festiwalu filmów 3D BE FILM w Nowym Jorku, 2012), Na dobry początek Wojciecha Klimali (biorący udział w konkursie Młodego Kina podczas 36. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni), Żaklina Marcina Szuwarowskiego (biorący udział w konkursie Młodego Kina podczas 37. Polskich Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni). NAGRODY:laureat Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów „Crescendo” w Tarnowie w 2001;nagroda na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego za utwór „Wspomnienie...” w 2002;pierwsza nagroda oraz Nagroda Wykonawców za utwór „Interaction I” na orkiestrę w 2003;III nagroda (pierwszej nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Alexandra Moyzesa w Bratysławie, za kompozycję „Visions of Perfect Shapes” na orkiestrę symfoniczną (2006);II nagroda za utwór „Epiderma” na wielką orkiestrę symfoniczną na Konkursie Kompozytorskim Grzegorza Fitelberga w Katowicach (2006);III nagroda na Pierwszym Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Jana Pawła II za utwór „Liść” – na chór i orkiestrę do tekstów Mai Baczyńskiej (2007);II nagroda Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego zorganizowanego z okazji 90-lecia ZAiKS (pierwszej nie przyznano) ex aequo z Bartoszem Kowalskim-Banasewiczem za utwór „Quadra” (2007);I nagroda w programie TVP – Dolina Kreatywna (2007);III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, za utwór „Symfonia Horyzont Zdarzeń” (2009);główna nagroda podczas Konkursu Kompozytorskiego Wawel (2010).Foto: Artur Wacławekhttp://www.opalkamusic.com
Reżyser, absolwent Akademii Teatralnej (dyplom na Wydziale Reżyserii w 2012r. z wyróżnieniem, spektakl Pokojówki Geneta). Jego dotychczasowe prace teatralne były prezentowane na Bydgoskim Festiwalu Operowym (Dziady-Widma - również zarejestrowane i emitowane w TVP Kultura), na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (Miarka za miarkę) oraz na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (słuchowisko Fragmenty listów miłosnych), na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (Pokojówki), na Festiwalu Oblicza Teatru w Polkowicach (Opowiadania nie tylko dla dzieci). Jako asystent reżysera pracował z Natalią Babińską w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Jarosławem Kilianem w Teatrze Polskim, Mikaelem Marmarinosem w Teatrze Dramatycznym, Grażyną Kanią w Teatrze Powszechnym i Michałem Zadarą z Teatrze Żydowskim w Warszawie. Jesienią 2010 r. ukończył 6-tygodniowy międzynarodowy kurs Teatru i Kultury Japońskiej organizowany przez UNESCO Chair w Bukareszcie pod okiem japońskich mistrzów noh, butoh i kabuki. W marcu 2012 r. brał udział w międzynarodowych warsztatach nowej dramaturgii i sztuki teatralnej "FIND plus" w teatrze Schaubühne w Berlinie pod kierunkiem Thomasa Ostermeiera.
Od ukończenia studiów zrealizował kilkanaście projektów teatralnych. Wśród nich są zarówno spektakle jak i tzw. czytania performatywne. Pracował m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Horzycy w Toruniu, Teatrze Kamienica w Warszawie, Teatrze Słowackiego w Krakowie, Teatrze Norwida w Jeleniej Górze (Miłość i polityka), a także wielokrotnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie (Chleb powszedni, Koszałki opałki, Opowiadania nie tylko dla dzieci, Po chińsku do ciebie mówię, Midrasze i przypowieści). Ostatnią realizacją w Teatrze Żydowskim jest spektakl Królestwo wszechwanny na dużej scenie, oparty na własnej adaptacji poezji, skeczy i piosenek Hanocha Levina z autorską muzyką Tomasza Opałki. Do spektaklu (Opowiadania nie tylko dla dzieci napisał własną muzykę na wiolonczelę, która jest na żywo wykonywana podczas przedstawienia przez Aleksandrę Monkiewicz.
W roku 2012 założył także niezależną grupę teatralną Atu Teatr, z którą podróżuje po Polsce prezentując spektakl wg tekstu Bogusława Schaeffera Scenariusz dla trzech aktorów.
W 2016 roku ukończył mistrzowski kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy i obecnie pracuje nad swoim debiutem filmowym. Jest również autorem kilku adaptacji teatralnych (pod opieką ZAiKSu).
Oprócz pracy reżyserskiej, literackiej i drobnych zadań kompozytorskich, Paweł Paszta od 2007 roku jest również instruktorem dramy i pracuje jako pedagog teatru z młodzieżą. Stale współpracuje z jednym z warszawskich gimnazjów realizując autorski program w ramach przedmiotu "zajęcia artystyczne" z klasą pierwszą. Połączeniem pracy pedagoga i reżysera była również dwukrotna współpraca z Wydziałem Śpiewu Klasycznego Zespołu Szkół Muzycznych im. F. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Stworzył tam Utwór o muzyce (2011) - oparty na słynnych ariach, duetach i pieśniach oraz Pałac duchów (2013) - w całości oparty na kompozycjach Stanisława Moniuszki. W kwietniu 2013 poprowadził praktyczną część seminarium dla pedagogów szkół muzycznych p.t. Moniuszko znany i nieznany - praca nad aktorską interpretacją Moniuszki. Współpracuje także ze Szkołą Muzyczną im. Józefa Elsnera przy ul. Miodowej w Warszawie.
Od roku 2013 pracuje także jako asystent na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Foto: Tomasz Zakrzewskihttp://www.pawelpaszta.pl/
Andrzej „Gelender” JakubczykMężczyzna sukcesu To słodko-gorzka, ostro-tkliwa i senno-realna sztuka polskiego uznanego twórcy kabaretowego Tomasza Jachimka. Naprawdę warto przyjść i dać się rozbawić, wzruszyć. Dobry humor i refleksja gwarantowane! reżyseria: Adam Biernackiscenariusz: Tomasz Jachimekkostiumy: A. Jakubczyk/A. Biernackichoreografia: Piotr Bumajmuzyka: Katarzyna Brochockawystępuje: A. Jakubczyk czas trwania: 60 min.Foto: Zbigniew ŻupaPATRONAT MEDIALNY: