Jeszcze podczas studiów związała się z Regionalnym Ośrodkiem Studenckim „Kocynder” w Chorzowie — klubem należącym wówczas do czołówki polskich ośrodków studenckich. Była członkiem Rady Programowej, później Zarządu „Kocyndra”, a w latach 1986-1992 pełniła funkcję Prezesa ROS „Kocynder”. W tym czasie „Kocynder” organizował imprezy, popularyzujące muzykę jazzową i bluesową (cykliczne imprezy „Jazz w Kocyndrze” okrzyknięto „śląskim Jazz Jamboree”), piosenkę studencką (cykl „Studenton”) oraz twórczość kabaretową („Manewry Kabaretowe”, „Piwnica kabaretowa”). Większość imprez miała zasięg ogólnopolski.
Pracę zawodową rozpoczęła właśnie w ROS „Kocynder” na stanowisku kierownika programowego. Pracowała również w takich firmach jak katowicki „Inwestprojekt”, Kombinat Budowlany w Chorzowie oraz spółkach PTH „KaNet” i „KaNet Software House”, gdzie zdobywała wiedzę i umiejętności, związane z wykorzystywaniem komputerów w przemyśle, projektowaniu oraz pracach graficznych.
Pracę w Teatrze Rozrywki podjęła w roku 1991, by po dwóch sezonach związać się ze spółką „KaNet Software House”. W latach 1997-2000 roku współpracowała z największym tygodnikiem regionalnym ukazującym się w Chorzowie — „Gońcem Górnośląskim”, pełniąc funkcję sekretarza redakcji, a później redaktora naczelnego. Przez rok była dziennikarzem „Dziennika Zachodniego”.
W 2001 roku ponownie podjęła pracę w Teatrze Rozrywki, przez dwa sezony prowadząc impresariat. W latach 2003-2020 była kierownikiem literackim Teatru Rozrywki.
Pełniła funkcję asystenta reżysera w kilku koncertach sylwestrowych i spektaklach: Krzyk według Jacka Kaczmarskiego, Pomalu, a jeszcze raz! oraz Piekło i raj.
Współreżyserowała koncert zaduszkowy Czy ich jeszcze pamiętasz?, jest również współautorką jego scenariusza.
Jolanta Król jest:
– współautorką (z Andrzejem Matysikiem) wydawnictwa pt. „Regionalny Ośrodek Studencki KOCYNDER. Szkic monograficzny”, którego treść obejmuje 20 lat działalności klubu (1990),
– autorką i wydawcą książki, poświęconej aktorom i pracownikom Teatru Rozrywki pt. „Gwiazdy noszą tenisówki. 35 portretów z Teatrem Rozrywki w tle” (2001),
– autorką przekładu z języka słowackiego sztuk Igora Šebo pt. „Pomalu, a jeszcze raz!” (Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Capitol w Warszawie, 2006, główna nagroda na Grudziądzkiej Wiośnie Teatralnej „...w duszy gra” 2017) oraz „Kamyk w bucie” (Teatr Rozrywki, 2009),
– współautorką (z Jackiem Mikołajczykiem) albumu „Złote Maski – 40 edycji” (2008),
– inicjatorką i redaktorem książki Krzysztofa Karwata „Marcel Kochańczyk. 17 lat z Teatrem Rozrywki” (Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2010),
– redaktorem dwóch tomów wojennych wspomnień chorzowianina, Antoniego Elsnera: „Metamorfozy” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2011) oraz „Metamorfoz ciąg dalszy” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2012),
– redaktorem książki Krzysztofa Karwata „Stąd do Broadwayu. Historia Teatru Rozrywki” (Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2011),
– redaktorem powieści fantasy Jo.E.RACH „Hybryda” (tom 1-3, 2012-2015),
– redaktorem powieści fantasy dla młodzieży Jo.E.RACH „Lilith – Dziedzictwo” (2014),
– autorką książki pt. „Dobrym aktorem można być wszędzie, czyli subiektywny portret Jacentego Jędrusika” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2015),
– autorką współczesnej powieści popularnej „Notoryczna panna młoda” (Wydawnictwa Videograf 2015),
– autorką wywiadu-rzeki z Dariuszem Miłkowskim, dyrektorem Teatru Rozrywki, pt. „Życie trzeba prowokować” (Teatr Rozrywki 2018),
– redaktorem książki Anny Gomóły, Kamili Gęsikowskiej i Adama Pisarka „Kocynder – 50 lat” (Wydawnictwo Śląsk 2020),
– autorką przekładu libretta musicalu Pinokio. Il grande musical Saverio Marconiego (2021).
NAGRODY:
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2011).
Foto: Joachim Ziebura
Tańczy w spektaklach:
– Frank V F. Dürrenmatta,
– Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Our House T. Firtha i Madness,
– Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,
– Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu K. I. Gałczyńskiego,
– Skrzypek na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Bierzcie i jedzcie P. Demirskiego,
– Producenci M. Brooksa.
W spektaklu Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima i J. Lapine'a gra postać Kompana.
Tańczy w Lekcji 5 SZKOŁY TEATRU – unikatowym programie edukacyjnym Teatru Rozrywki.
Foto: Tomasz Zakrzewski
Kompozytor, aranżer, instrumentalista, dyrygent. Wieloletni kierownik muzyczny Teatru Rozrywki w Chorzowie (1979–2018).
Absolwent Wydziału Instrumentalnego w klasie fletu oraz Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1975 roku wykładowca katowickiej uczelni, gdzie prowadzi klasę saksofonu i fletu, a także zajęcia z podstaw improwizacji, metodyki specjalistycznej, analizy form muzycznych, zespoły instrumentalne oraz Big-Band. Dyrektor Instytutu Jazzu w latach 2005–2019, później Prodziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Do grona jego absolwentów należą: Jerzy Główczewski, Maciej Sikała, Tomasz Szukalski, Leszek Wiśniowski i inni.
Niegdyś członek orkiestr Ireneusza Wikarka, Jerzego Miliana i Zbigniewa Kalemby. Ulubiony przez szerokie grono artystów z pogranicza muzyki jazzowej i gatunków pokrewnych, którym przez wiele lat towarzyszył jako dyrygent big-bandów. Współpracował ze Sławomirem Kulpowiczem, Jarosławem Śmietaną, Piotrem Wojtasikiem.
Brał udział w wielu edycjach Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu oraz licznych festiwalach jazzowych. Dyrektor artystyczny Open Jazz Mind Tychy, a także pomysłodawca i dyrektor artystyczny Silesian Jazz Festival. Jak dotąd zrealizowano 14 edycji Śląskiego Festiwalu Jazzowego, a w jego ramach 6 edycji Międzynarodowego Konkursu na Kompozycję Jazzową. W konkursie brali udział uczestnicy z 50 krajów, w tym spoza Europy, a Jarosik pełnił funkcję jego dyrektora artystycznego.
Kierownikiem muzycznym Teatru Rozrywki w Chorzowie (wówczas jeszcze Music-Hallu) został w roku 1979, stając się jednocześnie twórcą i dyrygentem teatralnej orkiestry. Ma w swoim dorobku kierownictwo muzyczne licznych spektakli w Teatrze Rozrywki:
– Trala Trala Tralalińscy T. Ryłki,
– Huśtawka Cy Colemana,
– Ocean Niespokojny A. Rybnikowa i A. Wozniesienskiego,
– Jeszcze w zielone gramy T. Wiśniewskiego,
– Kat i błazen J. Ježka i J. Wericha,
– Dwa razy tak T. Jonesa,
– Czarodziej z krainy Oz H. Arlena, E. Y. Harburga i J. Kane’a,
– Cabaret J. Kandera i F. Ebba,
– Skrzypek na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Evita A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Gershwin Z. Rudnickiej,
– Tango Oberiu. 1928 L. Czuja,
– Człowiek z La Manchy M. leigha, D. Wassermana I J. Dariona,
– Pocałunek kobiety-pająka J. Kandera i F. Ebba,
– Na szkle malowane K. Gaeertner i E. Brylla
– Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a,
– W 80 dni dookoła świata po stu latach J. Bielunasa,
– Dyzma – musical W. Młynarskiego i W. Korcza,
– Rudolf Valentino K. Dębskiego, Z. Rudnickiej i J. Rudzkiego,
– Odjazd F. Apkego,
– West Side Story L. Bernsteina,
– Canterville Ghost J. Williamsa,
– Spin – musical D. Pashleya,
– Rent J. Larsona,
– Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,
– Przygoda fryzjera damskiego Ł. Czuja wg E. Mendozy,
– Oliver! L. Barta,
– Producenci M. Brooksa,
– Wesołe kumoszki. Musical G. Dorana, P. Englishby’ego i R. Bolta,
– Położnice szpitala św. Zofii P. Demirskiego,
– Our House T. Firtha i Madness,
– Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu K. I. Gałczyńskiego
– Bierzcie i jedzcie P. Demirskiego,
– Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima i J. Lapine'a (wraz z Mateuszem Walachem),
– Billy Elliot E. Johna i L. Halla (wraz z Mateuszem Walachem),
– Rękopis znaleziony w Saragossie J. Potockiego (wraz z Mateuszem Walachem),
– Bulwar Zachodzącego Słońca W. L. Webbera, D. Blacka i C. Hamptona.
NAGRODY:
– Nagroda indywidualna w konkursie wrocławskiego Jazzu nad Odrą 1971,
– Nagroda zespołowa dla Silesian Set (trio Kulpowicz-Dechnik-Jarosik) w konkursie wrocławskiego Jazzu nad Odrą 1972,
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2002),
– Nagroda Prezydenta miasta Katowice w dziedzinie kultury za „wieloletnią i pełną zaangażowania pracę pedagogiczną w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, znaczący wkład w kształtowanie prężnie działającego Instytutu Jazzu oraz stale rozwijaną współpracę z międzynarodowymi środowiskami jazzowymi” (2009),
– Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS” (2023).
Wielokrotnie honorowany za działalność pedagogiczną oraz aktywność na polu organizacji życia muzycznego.
W latach 2008-2013 był członkiem zespołu baletowego (jako koryfej) w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Tańczył tam dwie główne partie w Dziadku do orzechów i Carmen.
W roku 2010 występował w widowisku artystycznym Rock Loves Chopin z takimi osobowościami, jak Janusz Olejniczak czy Leszek Możdżer.
Od roku 2013 jest członkiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki. Ma w dorobku udział w spektaklach:
– Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Our House T. Firtha i Madness,
– Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,
– Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu K. I. Gałczyńskiego,
– Skrzypek na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Frank V F. Dürrenmatta,
– Producenci M. Brooksa,
– Bierzcie i jedzcie P. Demirskiego,
– Kot w butach J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,
– Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana.
Tańczy w Lekcji 5 SZKOŁY TEATRU – unikatowym programie edukacyjnym Teatru Rozrywki.
Foto: Tomasz Zakrzewski