PRZEJRZYSTOŚĆ PUSTKI przedstawienie solowe w wykonaniu Moniki Wachowicz inspirowane twórczością Michela HuellebecquaStowarzyszenie Teatralne A PART
"Nie ma wiecznej ciszy tych nieskończonych przestrzeni, bo właściwie nie ma ciszy, ani przestrzeni, ani pustki. Świat, który znamy, świat, który tworzymy, świat ludzki jest okrągły, gładki, jednorodny i ciepły jak pierś kobiety." (Michael Houellebecq "Cząstki elementarne")
Reżyseria: Marcin Herich
Wykorzystano fragmenty powieści "Cząstki elementarne" Michela Houellebecqua oraz cytaty z "Możliwości wyspy" Michela Houellebecqua i "Kołysanki" Chucka Palahniuka.
Muzyka: "Funérailles" Franza Liszta
Czas trwania spektaklu: 55 minut
Projekt został zrealizowany przy udziale środków finansowych z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.
Donald Churchill i Peter YeldhamPRZEKRĘT (NIE)DOSKONAŁYczyli kto widział Pannę Flint?
Przekręt (nie)doskonały to smakowity kąsek dla wielbicieli komedii. Poszukiwanie sposobów na zwiększenie zysków może prowadzić do wielu zaskakujących zdarzeń. Zwłaszcza, gdy metody na pomnożenie pieniędzy nie do końca są uczciwe. Co może się wydarzyć, gdy przekręt wyjdzie na jaw? Kto jest przyzwoity, a kto oszukuje? I kim właściwie w tej intrydze jest Panna Flint?Feeria błyskotliwych żartów i nagłych zwrotów akcji w brawurowym wykonaniu lubianych aktorów to gwarancja doskonałej zabawy. Splot zaskakujących zdarzeń zachwyca humorem i dowcipem. A wszystko za sprawą pewnej tajemniczej Panny Flint, od której zaczyna się wielki przekręt finansowy.Polską prapremierę komedii autorstwa mistrzów gatunku: Donalda Churchilla i Petera Yeldhmana wyreżyserował Andrzej Rozhin. W spektaklu występują znakomici aktorzy, scenografię zaprojektowała Dorota Banasik, a przepiękne kostiumy są autorstwa Doroty Roqueplo. Całość sprawia, że widzowie mają okazję zobaczyć przedstawienie najwyższej próby.Czy nasi bohaterowie znaleźli sposób na doskonały przekręt? A jeśli tak, to jaki? Światowa premiera klasycznej komedii odbyła się w Theatre Royal Windsor w 1984 roku i od tego czasu praktycznie nie schodzi z afisza. Ogromny sukces spektaklu zaowocował tłumaczeniem tekstu na 15 języków. Pomimo upływu czasu temat przekrętów jest wciąż aktualny. Na pierwszych stronach gazet jest coraz więcej nagłówków o aferach i malwersacjach finansowych z politykami, urzędnikami i celebrytami w rolach głównych. Podobnie jest w tym przedstawieniu.
Obsada:
Łukasz NOWICKI/ Rafał CIESZYŃSKI
Joanna MORO/ Katarzyna KWIATKOWSKA
Maja BOHOSIEWICZ/ Maria DEJMEK
Michał PIELA/Jacek KOPCZYŃSKI
Dorota CHOTECKA/ Dorota NOWAKOWSKA
Bogdan KALUS/ Andrzej PIECZYŃSKI
Reżyseria Andrzej Rozhin
Przekład Klaudyna Rozhin
Scenografia Dorota Banasik
Kostiumy DDorota Roqueplo
Teksty piosenek Michał Wojnarowski
Muzyka Mateusz Dębski
Piosenka "FISKUS" tekst i muzyka Igor Jaszczuk
Piosenka "SKOK NA KASĘ" tekst Michał Wojnarowski, muzyka Mateusz Dębski
Opracowanie muzyczne Agnieszka Putkiewicz
Czas trwania: 160 min. z przerwą
Sławomir MrożekEMIGRANCIgościnnie Poti Valerian Gunia Theatre z Gruzji
Emigranci Sławomira Mrożka mieli prapremierę w 1975 roku, a więc przed czterdziestu laty! Od tego czasu świat zmienił swoje oblicze, runęły mury i systemy, upadły dyktatury i mity. Nic już nie jest takie samo, jak cztery dekady temu. A Emigranci są wciąż aktualni (ostatnie polskie wystawienie miało miejsce w czerwcu br. w stołecznym Teatrze Polskim).Bolesny rozdźwięk pomiędzy wyalienowaną nieco inteligencją a prostotą tzw. "klasy robotniczej" przetrwał – jak widać – burze i napory i ma się dobrze, nie tylko w Polsce. Okazuje się, że Emigranci są interesującym materiałem również dla Gruzinów.22 października na Małej Scenie Teatru Rozrywki spotkamy się z dwoma gruzińskimi aktorami, którzy zaprezentują Mrożkowski tekst w swoim ojczystym języku.GORĄCO POLECAMY!
reżyseria: Dariusz Jezierskiwystępują: Ramaz Ioseliani, Gieorgi Surmava
Szanowni nauczyciele, pracownicy oświaty, pedagodzy, animatorzy!
Z okazji Dnia Nauczyciela zorganizowaliśmy dla Państwa uroczystość, którą pragniemy zainaugurować nowy sezon dla projektu edukacyjnego Szkoła Teatru.
Zapraszamy w dniu 16 października (piątek) o godzinie 17:00 na Małą Scenę Teatru Rozrywki.
Pragniemy Państwa uroczyście powitać, opowiedzieć o naszym projekcie oraz o planach na nowy sezon.
Z okazji Waszego święta pragniemy również zaprosić Państwa na poczęstunek oraz spektakl "Dni, których nie znamy" o godzinie 18:00
Będzie to podróż muzyczna z piosenkami Marka Grechuty w wykonaniu Kamila Franczaka:
http://www.teatr-rozrywki.pl/na-afiszu/80.html?view=event
Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania!
Uwaga, konieczna jest rezerwacja miejsc.
Bilet na całą imprezę: 20,00 zł
To jedyny w roku koncert DZIECIĘCEJ ORKIESTRY ONKOLOGICZNEJ – czyli podopiecznych śląskich ośrodków onkologicznych i ich rodzin oraz personelu medycznego, grających na instrumentach perkusyjnych razem ze znakomitymi artystami i chórem.Razem z naszymi podopiecznymi, ramię w ramię, pierwszy raz na scenie zaśpiewa Chór Konstruktorów Jutra, czyli pracownicy Grupy Kapitałowej Kopex i Grupy Kapitałowej Mostostal Zabrze, w ramach projektu społecznej odpowiedzialności biznesu. więcej>>> o iskierkowym CSRWspólnie z nimi wystąpi MARIKA, która w środku jesieni rozgrzeje publiczność ciepłymi rytmami reggae, dancehall, soul i funk. Zespół CARRANTUOHILL zabierze nas natomiast do magicznego świata celtyckiej Irlandii. To nieprzypadkowe spotkanie południa z północą. To muzyczna podróż, przez którą przeprowadzą nas postaci z bajek za sprawą mistrza dubbingu JAROSŁAWA BOBERKA i dyrektora artystycznego projektu, którym od 10 lat jest PIOTR SUTT. Wspierają go znakomici muzycy: BENEDYKT ODYA i MICHAŁ KUZIMSKI.Koncert ISKIERKI to moc, zabawa, radość i spotkanie różnych światów. Na jednej scenie, ramię w ramię występują mali i duzi, amatorzy i profesjonaliści. Darczyńcy wspierają „śpiewająco” ucząc się śpiewu po godzinach pracy. Pokazują, że towarzyszą w chwilach radości, ale i stresu czy tremy przed pierwszym scenicznym występem. W takich magicznych okolicznościach okazuje się, że każdy ma jakiś talent i z powodzeniem śpiewa w chórze, towarzyszy instrumentalnie albo taniec staje się jego żywiołem. I już nie wiadomo kto kogo wspiera, inspiruje i zaraża energią. Tak rodzą się salwy śmiechu, łzy w oczach, przyjaźnie, nowe muzyczne odkrycia.DZIECIĘCA ORKIESTRA ONKOLOGICZNA tworzy się i koncertuje raz w roku. Wydała już trzy profesjonalne płyty (m.in. z Natalią Kukulską, Miką Urbaniak, Me Myself And I, Renatą Przemyk, Arturem Andrusem, Raz Dwa Trzy). Gościła też na kultowej liście przebojów radiowej „Trójki”. więcej >>> o Dziecięcej Orkiestrze OnkologicznejKoncert poprzedzi gala wręczenia statuetek ”Przyjaciel Fundacji ISKIERKA” oraz prezentacja najważniejszych działań fundacji zrealizowanych w 2015 roku.Koncert poprowadzi: Mirosław NeinertCałkowity dochód z koncertu przeznaczony jest na rzecz dzieci z chorobą nowotworową. Honorowy Patronat:JM Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach- prof. dr hab. n. med. Przemysław JałowieckiJM Rektor Akademii Muzycznej w Katowicach - prof. dr hab. Tomasz Miczka Informacje o artystach: Prof. PIOTR SUTT – Dyrektor artystyczny projektuSolista perkusista, kameralista, pedagog, animator kultury, propagator sztuk muzycznych. Założyciel i lider Gdańskiej Grupy Perkusyjnej „Jeunesses Musicales” Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. Stypendysta „Jeunesses Musicales World Orchestra” w Berlinie, Wiedniu i Warszawie. Solista wielu renomowanych festiwali muzycznych. Koncertował w charakterze solisty na koncertach symfonicznych i kameralnych niemalże w całej Europie. Dokonał wielu nagrań solistycznych i kameralnych klasyki perkusyjnej oraz muzyki najnowszej dla Polskiego Radia. Grając wiele prawykonań, przyczynił się do promocji sztuki perkusyjnej, zarówno solistycznej jak i kameralnej na świecie. Od 2004 r. jest profesorem na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, gdzie piastuje stanowisko kierownika Katedry Muzyki Instrumentalnej i Estradowej. Od 1990 r. solo perkusista Polskiej Filharmonii Kameralnej. Zaangażowanie w działalność pedagogiczną zaowocowało wieloma znakomitymi absolwentami, solistami i laureatami międzynarodowych konkursów perkusyjnych. Autor wielu projektów wykorzystujących osiągnięcia nauk muzycznych, pedagogiki, instrumentarium perkusyjnego oraz elektroniki perkusyjnej do arteterapii i aktywizacji dzieci i osób chorych na choroby nowotworowe. Pomysłodawca i realizator szkoleń z zakresu komunikacji, przywództwa oraz relacji interpersonalnych – wykorzystujących doświadczenia kameralistyki, dyrygentury, jak również mistrzowskich warsztatów muzycznych. Podczas koncertu ISKIERKI towarzyszyć mu będą córka, Karolina Sutt - znakomita skrzypaczka oraz syn Bartłomiej Sutt – grający również na instrumentach perkusyjnych.BENEDYKT ODYA Dyrygent, instrumentalista, aranżer i kompozytor muzyki elektronicznej. Od 2001 roku nauczyciel akademicki w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Absolwent Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku; 1999 r. (obecnie Akademia Pomorska) i Akademii Muzycznej w Poznaniu; 2000 r. Obie uczelnie ukończone z wyróżnieniem. W 2008 r. na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy otrzymał tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzyczne, dyscyplinie dyrygentura. Swoje zainteresowania muzyczne rozwijał w Słupsku, Bydgoszczy i Poznaniu. Związany z amatorskim i profesjonalnym ruchem muzycznym, współpracował z zespołami muzycznymi w Starogardzie Gdańskim, Słupsku, Bydgoszczy i Toruniu. Jako dyrygent zdobywał nagrody i wyróżnienia w licznych konkursach w Polsce i za granicą, m.in. Włochy, Szwecja, Malta, Majorka, Słowacja, Austria i Niemcy. Jest propagatorem współczesnych instrumentów elektronicznych oraz technologii VST, które wykorzystuje na co dzień w swojej pracy. Od roku 2008 do chwili obecnej jest v-ce dyrektorem Instytutu Edukacji Muzycznej w Bydgoszczy.MICHAŁ KUZIMSKIUkończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Shebanovej i prof. Jarosława Drzewieckiego, następnie studia podyplomowe w zakresie kameralistyki fortepianowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatem Konkursu na Stypendia Artystyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie w 1994 r. oraz II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie im. F. Liszta we Wrocławiu w 1997 r. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uczestniczył w kursach pianistycznych pracując pod kierunkiem prof. Tatiany Shebanovej, prof. Włodzimierza Obidowicza, prof. Aleksieja Orłowieckiego. Koncertował w wielu miastach Polski oraz poza granicami (Włochy, Rosja, Niemcy). Obecnie jest pracownikiem Instytutu Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Chełmnie.MARIKAWokalistka, autorka tekstów, dziennikarka radiowa i prezenterka telewizyjna. Świetnie czuje się w muzyce reggae, dancehall, soul, funk i pop. Na swoim koncie ma występy w Polsce i poza jej granicami – między innymi we Francji, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Supportowała między innymi Macy Gray, Sean Paula i Gentlemana. Marika debiutowała w 2002 roku jako wokalistka soundsystemu Bass Medium Trinity. W 2005 występowała jako solistka w projekcie teatralnym „12 ławek” zrealizowanym w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Zaśpiewała w Operze Leśnej na TOPtrendy. W roku 2007 wydała piosenkę „Moje serce”, a rok później zadebiutowała albumem „Plenty”. Wtedy też rozpoczęła prowadzenie własnej audycji muzycznej w Polskim Radio Euro. Album Plenty otrzymał nominację do nagrody Fryderyk w 2009 roku, natomiast Marika została nominowana w kategorii Nowa Twarz Fonografii. Podczas plebiscytu Superjedynki na 46. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu nominowana została w kategorii Debiut Roku.. We wrześniu artystka wystartowała z kolejnym programem radiowym w Roxy FM. W 2010 wydany został drugi solowy album Mariki pt. Put Your Shoes On / Off. Album został nominowany do nagrody Superjedynki w kategorii Płyta Pop. W latach 2013-2014 prowadziła show The Voice of Poland w TVP2. Jesienią 2014 r. została prowadzącą program SuperSTARcie w TVP2. Obecnie w stacjach radiowych można słuchać jej najnowszy singiel nagrany wspólnie z Gooralem „A jeśli to Ja”. Jest prawdziwą entuzjastką bashmentowych imprez z muzyką jamajską. Uwielbia brzmienie powstające ze spontanicznej potrzeby serca i szczerych, autentycznych tekstów. Znana z energetycznych koncertów, podczas których jej pasja i entuzjazm udzielają się całej publiczności.CARRANTUOHILLZałożony w 1987 roku polski zespół grający muzykę celtycką do dziś zagrał ponad 2500 koncertów, zarówno w kraju, jak i za granicą. Muzycy wielokrotnie gościli w Irlandii, Francji, Niemczech, Czechach, Rosji, Szwajcarii, USA. Od samego początku istnienia Przystanku Woodstock Carrantuohill jest jego nieodłączną częścią i współorganizatorem Folkowej Sceny. Grupa otrzymała z rąk Jurka Owsiaka nagrodę Złotego Bączka za najlepsze „kręcenie publicznością” podczas festiwalu w 1998 r. W 2007 r. zespół otrzymał prestiżową nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego – Fryderyka 2006 w kategorii Album Roku Etno – Folk za płytę “Session natural irish & jazz”. Carrantuohill ma koncie występy z wieloma uznanymi artystami zarówno z Polski jak i zagranicy min. z Maselim, Radulim, Badachem, Kasprzyckim, Lipnicką, Sojką, Kukizem, Jopek, Karolakiem. Dyskografia zespołu obejmuje 14 albumów. Seamus Heaney – irlandzki poeta, laureat Nagrody Nobla w 1995 r. – po kilku spotkaniach z zespołem, stwierdził: “…nieoczekiwanie poczułem się jak w domu podczas spotkania z zespołem Carrantuohill, polskimi muzykami grającymi irlandzkiego jiga i reela w takim stylu i z takim szelmostwem, że nawet Irlandczycy nie zrobiliby tego lepiej.”JAROSŁAW BOBEREKAktor Teatru Studio i Teatru Praga, mimo że znany głównie z roli posterunkowego w serialu „Rodzina zastępcza”, to jednak przede wszystkim żywa legenda polskiego dubbingu. Kaczor Donald, Król Julian z „Madagaskaru”(genialne wykonanie „Wyginam śmiało ciało”), Lenny z „Rybek z ferajny”, Zygzak McQueen z „Aut”, Ed z „Ed, Edd i Eddy”, Czerwony z „Krowy i kurczaka” to tylko najbardziej znani bohaterowie z kilkuset podkładanych głosów. Znany również w świecie gier komputerowych, gdzie udzielił głosu kilkudziesięciu postaciom. Jako reżyser dubbingu na jego koncie są min. „Disco robaczki” „Pan Peabody i Sherman”, „Pingwiny z Madagaskaru”, „Fantastyczna Czwórka”. Jego głos znany z roli Serca z reklamy TP S.A. Za swe niezliczone role zdobył Nagrodę Specjalną za Całokształt Osiągnięć w Dubbingu na 4. Festiwalu Filmów Animowanych „Animocje” w Bydgoszczy. Na pytanie co jest najważniejsze w dubbingu, Jarosław Boberek odpowiada: „Prawda, jak w każdej aktorskiej robocie. Aktor, bez względu na to, gdzie się pojawia – na deskach teatru, przed kamerą czy mikrofonem – nie może kłamać. Jeśli kłamie, jest to nie do przyjęcia. Choćby nie wiem jak pięknie imitował głos danej postaci, bez tej prawdy jej nie polubimy.” www.fundacjaiskierka.pl
Norm FosterMIĘDZY ŁÓŻKAMITeatr Capitol z Warszawy
Między łóżkami to inteligentna komedia Norma Fostera składająca się z sześciu epizodów, które przedstawiają zabawne, ale również wzruszające losy mieszkańców prowincjonalnego miasteczka w Kanadzie. Wszystko dzieje się w ciągu dwóch godzin, choć w sześciu różnych pokojach, w których głównym meblem jest łóżko. Para 50-latków godzących się uprawiać sex na antenie radiowej, włamywacze zawodowiec i amator-księgowy, starzejąca się gwiazda rocka Tommy Quick i jego młodociana fanka pragnąca przeżyć z nim ten pierwszy raz, szef clubu go-go, który musi zwolnić nieudolną striptizerkę, taksówkarka bez zmysłu orientacji w terenie i inni. W sumie 15 postaci granych brawurowo przez piątkę znakomitych aktorów. Doskonała zabawa, ale również refleksja i wzruszenie. Po prostu dobry teatr.
PREMIERA LAUREATA 5. EDYCJI ENTRÉE!
Małgorzata Karolina PiekarskaBUBLOTEKA
Spektakl laureatów 5.edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE, realizowany w ramach nagrody głównej, czyli półrocznej rezydencji w Teatrze Rozrywki, połączonej z produkcją i promocją nowego spektaklu. Laureaci zwyciężyli monodramem Listy do Skręcipitki w wykonaniu Zacharjasza Muszyńskiego.
„Świat jest teatrem. Bóg reżyserem.Człowiek aktorem. Diabeł suflerem.”
Rzecz dzieje sie w małej, warszawskiej, osiedlowej bibliotece. Bibliotekarzem jest tu Piotr. Z zawodu aktor, który – by ratować swoje małżeństwo – decyduje się odciąć od show bussinesu i schować za biurkiem wśród regałów książek. Pewnego dnia do biblioteki przychodzi Andrzej… Niby zwykły czytelnik, niby pisarz amator. Ale czy rzeczywiście?
Bubloteka to opowieść o kulturze i popkulturze, o książkach, życiu, miłości oraz chęci bycia popularnym i sławnym za wszelką cenę. Czy życie współczesnych gwiazd to bubel? Czym jest życie przeciętnego człowieka obcującego z popkulturą? I co ma do tego literatura?
scenariusz: Małgorzata Karolina Piekarskawystępują:Janusz LeśniewskiZacharjasz MuszyńskiWIĘCEJ O SPEKTAKLU I JEGO TWÓRCACH:http://bubloteka.com.pl/
„H(2)O”TEATR STREFA OTWARTA Spektakl jest pogłębionym studium kluczowej sceny w dramacie Hamlet. Powstał z inspiracji profesora Mirosława Kocura, który podczas studiów w krakowskiej PWST zaproponował studentom wystawienie Hamleta w języku staroangielskim. Podjęliśmy wówczas wspólnie próbę rekonstrukcji metody pracy aktora elżbietańskiego. To doświadczenie natchnęło nas do dalszych badań, a nade wszystko do wnikliwszej analizy praktyk teatru elżbietańskiego, w nadziei odkrycia zapomnianych jakości teatralnych oraz własnych środków wyrazu.Scena spotkania Hamleta z Ofelią oferuje nam możliwość wnikliwego przyjrzenia się zawikłanym relacjom pomiędzy dwojgiem ludzi. Hamlet i Ofelia prowadzą ze sobą nieustanną i niebezpieczną grę. Grają, a właściwie walczą na śmierć i życie. Zmuszeni przez uczucie, które ich łączy.Interpretujemy tą słynną scenę nietradycyjnie. Dekonstruujemy tekst, ale tylko po to, by móc konstruować go na nowo z pomocą naszych własnych cielesności. Próbujemy ujawnić nowe sensy, znaczenia, skojarzenia.Hamlet i Ofelia wchodząc w interakcje z widzem, kształtują performans oparty na improwizacji. Badają granice teatru, dając widzom możliwość wypowiedzi, wyrażania uczuć i co najważniejsze – decydowania.Performatywnie potraktowana jest również sama przestrzeń teatralna, która obala standardowy podział na scenę i widownię, sadzając widzów jak najbliżej aktorów, jednocześnie zawężając przestrzeń gry do wąskiego prostokąta.Autorski projekt Anny Rakowskiej i Piotra Miszteli pod opieką artystyczną prof. Mirosława Kocura. reżyseria: Anna Rakowska, Piotr Misztela opracowanie muzyczne: Piotr Zakrzewskiwystępują: Anna Rakowska, Piotr Misztela czas trwania: 90 min.foto: Edyta Antoniewiczfoto: Greg Goodale
„NOVECENTO”Marek Zimakiewicz Nie jesteś naprawdę skończony, póki masz w zanadrzu jakąś dobrą historię i kogoś, komu możesz ją opowiedzieć, twierdzi Novecento, tytułowy bohater monologu napisanego przez Alessandro Baricco.Pisarz obawiał się, że utwór jest (...) raczej formą pośrednią między tekstem przeznaczonym do wystawienia na scenie a opowiadaniem do czytania na głos. Ale teatr jest w pewnym sensie „opowiadaniem historii” a najbardziej w nim zajmujące jest to, „jak tę historię opowiedzieć”.Autor podsuwa nam bohatera – pianistę geniusza, który urodził się na statku, na nim też grał i nigdy z niego nie zszedł na ziemię. Są to wystarczające powody, by chcieć zgłębić motywację tak zagadkowej postaci, poznać na czym polega jej wyjątkowość, którą był oczarowany jego przyjaciel trębacz. I to z jego punktu widzenia poznajemy krok po kroku życie Novecenta.Nasz sposób na opowiedzenie tej niezwykłej historii to wzbogacenie teatru jednego aktora środkami wyrazu należącymi do teatru lalek – sztuki metafory. Użycie przez aktora przedmiotu, maski, dłoni i światła nadaje wydarzeniu dodatkowe znaczenia i wydobywa sens spotkania. Widzowie stają się świadkami ogromnej samotności człowieka, który stracił wszystko, ale zastało mu coś bardzo ważnego, coś czym podzielić się można w taki sposób tylko w teatrze.Spektakl powstał jako jeden z egzaminów studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, filii we Wrocławiu. Była to współpraca reżysera – Małgorzaty Kazińskiej z aktorem-lalkarzem Markiem Zimakiewiczem oraz studentkami Akademii Muzycznej i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dzięki temu muzyka została specjalnie napisana i nagrana do spektaklu przez Annę Porzyc, ówczesną studentkę kompozycji, a scenografia (przede wszystkim rekwizyty) zaprojektowane i wykonane przez Magdalenę Nowak z kierunku scenografii.Novecento od premiery w roku 2011 cieszy się bardzo pozytywnym odbiorem publiczności. Dlatego reprezentował PWST podczas VI Międzynarodowego Festiwalu Teatru Lalek i Animacji Filmowych Dla Dorosłych „Lalka też Człowiek” w Warszawie. Poza tym był prezentowany na Festiwalu Sto 2014 w Nowej Soli zorganizowanego przez Teatr Terminus A quo (Spotkania Teatru Otwartego), oraz w Zielonogórskim Ośrodku Kultury lub wielokrotnie we Wrocławiu w ramach współpracy z Teatrem Strefa Otwarta. Ostatnio spektakl wziął udział w „Zlocie Novecento”, który odbył się w ramach XLIV Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.Każde spotkanie z publicznością cieszy twórców i jest sprawdzianem umiejętności gry aktorskiej i wrażliwości na chwilę obecną, ponieważ aktor zwraca się cały czas bezpośrednio do publiczności, wyczuwając poziom uwagi i skupienia odbiorców oraz wchodzi z nimi w pewnego rodzaju dialog. Za każdym razem te „żywe” spotkania z publicznością pokazują nam to, że tematy poruszane w spektaklu oraz forma, w jakiej są one przedstawiane ciągle wzruszają widzów i budzą w nich nieodkryty wcześniej głód na zabranie się w podróż w czasie (początek XX w.) i w przestrzeni (opisywane wydarzenia dzieją się na pokładzie ogromnego statku pasażerskiego „Virginian” przepływającego Ocean Atlantycki) i wciąż wzbudzają emocje jak śmiech i nostalgia oraz głębokie zastanowienie. reżyseria: Małgorzata Kazińska autor: Alessandro Bariccomuzyka: Anna Porzycscenografia: Magdalena Nowakwystępuje: Marek Zimakiewicz czas trwania: 45 min.foto: Paweł Stawarz
„ŻYCIE MĘCZY”Katarzyna GorczycaPolska, męska tragikomedia, opowiedziana z perspektywy młodej damy. Życie męczy to spektakl na podstawie komedii jednoaktowej o tym samym tytule, napisanej przez debiutującego dramatopisarza Jakuba Skorupę, absolwenta Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W scenicznej adaptacji Katarzyny Gorczycy taniec i cielesność aktora stają się równie ważne jak słowo. Od twórców spektaklu widzowie otrzymują opatrzoną solidnym przymrużeniem oka analizę słodko-gorzkiej polskiej rzeczywistości, lecz główną oś sztuki stanowi dialog na temat wizerunku współczesnego mężczyzny. Obserwujemy zatem taneczno-liryczną opowieść o męskiej nieporadności, niespełnionych pragnieniach, bolączkach, marzeniach, samotności, ale przede wszystkim o męskim podejściu do miłości.Czterech bohaterów sztuki zostało wyposażonych w rozszczepione wewnętrznie osobowości, z których każda neurotycznie stara się wypełniać przyjętą niegdyś rolę. To zestawienie kontrastujących ze sobą, pozornie dojrzałych mężczyzn zostaje ulokowane w jednym mieszkaniu, gdzie czeka ich rytualne spożywanie leczniczego rosołu oraz wspólne modlitwy w czasie zagrożenia zakaźną depresją. Wszystkich czterech bohaterów coś konsekwentnie dręczy i uwiera, lecz żaden nie potrafi dotrzeć do rzeczywistego źródła tego dyskomfortu. Chowają się za swoimi rolami - dyskutują, rozmyślają, konsumują i spiskują - podświadomie pragnąc wybawienia.Kim są bohaterowie?Mężczyzna Adam – nauczyciel na urlopie zdrowotnym, romantycznie zakochany w nieznajomej;Dorosły Syn Mężczyzny Adama – student na skraju załamania nerwowego;Właściciel Mieszkania Magnat Windykacji – silny i zdrowy kobieciarz;Poeta Marcin – cichy bezrobotny wieszcz, z dzieckiem w drodze.Żyjemy w czasach, w których zachodzą bardzo szybkie zmiany. Rozwijamy się w niebywałym tempie, tworząc coraz to bardziej sztuczne potrzeby. Posiadanie stało się priorytetem. Pojawia się strach przed nawiązywaniem relacji z drugim człowiekiem oraz przyjmowanie narzuconych, wygodnych form życia. To aspekty współczesnego społeczeństwa, w którym funkcjonuję i które chciałabym poprzez ten spektakl przebadać, podjąć dialog z widzem, odnosząc się do naszej polskiej mentalności – mówi Katarzyna Gorczyca, reżyserka spektaklu.scenariusz: Jakub Skorupamuzyka: Michał Paduchreżyseria: Katarzyna Gorczycascenografia: Katarzyna Gorczycavideo: produktownia.comwystępują: Kamil Joński, Maciej Kosteczka, Krystian Łysoń, Oskar Malinowskiczas trwania: 50 min.